Asumisoikeus- ja vuokra-asunnot

Asumisoikeusasunnot

Asumisoikeuslaki uudistuu: nykyiset -ennen 1.9.2023 myönnetyt järjestysnumerot ovat voimassa 31.12.2023 asti

Asumisoikeusasuntojen asukasvalinnassa siirrytään määräaikaisiin järjestysnumeroihin ja valtakunnalliseen jonotusjärjestelmään. Jatkossa asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää järjestysnumerot asumisoikeusasumiseen. Uudistus astuu voimaan 1.9.2023, jolloin voit hakea uutta järjestysnumeroa. Nykyiset Lohjan kaupungin myöntämät asukasvalinnan järjestysnumerot ovat voimassa 31.12.2023 asti.

Lue lisää Ympäristöministeriön sivuilta ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen sivuilta

Miten haen asukkaaksi asumisoikeusasuntoon?

Asumisoikeusasuntoon voit päästä asukkaaksi, mikäli jokin asunto vapautuu tai uusi kohde lähtee liikkeelle. Asukkaat valitaan jonotusperiaatteella järjestysnumeron mukaan.

Järjestysnumeron saatuasi lähetä asumisoikeusasuntojen omistajille eli Asuntosäätiölle ja/tai Avain-Asumisoikeus Oy:lle ja/tai TA-Asumisoikeus Oy:lle hakemuslomake, jolla ilmoitat, mistä alueesta ja minkä kokoisesta asunnosta olet kiinnostunut (hakemuslomakkeet löytyvät ao. sivuilta). Tämän jälkeen voit saada tarjouksen vapautuvasta asunnosta.

Asumisoikeusasuntoihin ei ole tulorajoja. Varallisuuden määrä tarkistetaan, kun olet saanut tarjouksen asunnosta. 55 vuotta täyttäneiltä varallisuutta ei huomioida.

Asumisoikeuskohteet Lohjalla

Lisätietoja asumisoikeusasunnoista

Asuntosäätiöwww.asuntosaatio.fi
Jussi Jaakkola  puh  020 161 2282,  jussi.jaakkola@asuntosaatio.fi

AVAIN Asumisoikeus Oy, Lautatarhankatu 8 B, 00580  Helsinki
www.avainasunnot.fi
Pauliina Pulkki puh. 040 673 6622
pauliina.pulkki@avainyhtiot.fi

TA-Asumisoikeus Oy
www.ta.fi
Lotta Snellman, p. 040 922 2441
lotta.snellman@ta.fi

Vuokra-asunnot

Lohjan Vuokra-asunnot Oy on Lohjan kaupungin omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö hallinnoi noin 1900 vuokra-asuntoa eri puolilla Lohjaa. Yhtiön tehtävänä on tuottaa laadukasta ja kohtuuhintaista vuokra-asumista Lohjan alueella.

Asunnonhakijat eivät ole hakujonossa, vaan hakuperusteena on kiireellisyys ja tarve. Esimerkiksi jos olet saanut työpaikan Lohjalta ja asunnontarpeesi on kiireellinen, muista kertoa tästä asuntohakemuksessasi. Täytä sähköinen asuntohakemus huolellisesti, koska se nopeuttaa hakemuksen käsittelyä. Asuntohakemus kannattaa kohdentaa useammalle alueelle, koska alueiden rajaamisella on huomattava vaikutus asunnonsaantimahdollisuuksiin.

Täytä Lovan asuntohakemus täällä

Asunnon hakemisesta voit kysyä Lovan asukasvalinnasta maanantai–perjantai klo 9–15: asukasvalinta@lova.fi, puhelinnumero 019 355 808.