Lohjalla on käynnissä Lohja lukee -hanke, jonka tavoitteena on luku- ja kirjoitustaidon edistäminen ja innostaminen. Tälle sivulle on koottu materiaalia lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyen. Eri osiot pohjautuvat Lohjan lukutaitostrategiaan ja avaavat sen tavoitteita.
Tutustu myös Lohja lukee -hankkeen Pedanet-sivuihin.
Säännöllinen ja riittävä lukeminen on avain lukutaidon kehittymiseen. Mitä enemmän oppilas lukee, sitä paremmaksi hän kehittyy – niin sanavarastossa, ymmärtämisessä kuin tekstin tulkinnassa. Siksi lukuaika ei ole pelkkä lisä opetukseen – se on keskeinen osa oppimista.
Tutkimusten mukaan lukemisen määrä on yksi vahvimmista yksittäisistä tekijöistä, joka selittää oppilaiden välisiä eroja lukutaidossa:
Esimerkiksi PIRLS-tutkimus osoittaa, että ne oppilaat, jotka lukevat vapaa-ajallaan päivittäin, menestyvät paremmin lukemisen osa-alueilla.
Lukeminen tarvitsee aikaa ja tilaa. Jokaisella oppilaalla tulisi Lohjalla olla mahdollisuus lukea joka päivä koulupäivän aikana ja kotona:
Lukuaika ei ole tauko vaan tavoitteellinen ja arvokas oppimisen hetki, joka vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa.
Opettaja toimii lukijana, ohjaajana ja innostajana:
Kun oppilas saa riittävästi aikaa ja tilaisuuksia lukea, lukutaito vahvistuu – ei sattumalta, vaan säännöllisellä harjoituksella. 📚⏳
Oikeanlainen kirja innostaa ja kehittää – se tekee oppimisesta mielekästä!
Lukutaito kehittyy tehokkaimmin, kun oppilas saa lukea itselleen sopivaa ja aidosti kiinnostavaa kirjaa. Tämä yhdistelmä tukee sekä teknisen lukutaidon että ymmärtämisen ja sanaston kehittymistä.
Sopiva kirja sijoittuu lukijan lähikehityksen vyöhykkeelle:
Kirjan aiheella on merkittävä vaikutus oppilaan keskittymiseen ja sitoutumiseen lukemisprosessiin. Kiinnostava sisältö parantaa luetun ymmärtämistä ja lisää lukemisen määrää. Tutkimuksissa on todettu, että oppilaat, joilla on mahdollisuus valita itseään kiinnostavia kirjoja, lukevat enemmän ja kehittyvät nopeammin lukijoina.
Opettajan tai koulukirjastonhoitajan rooli on tärkeä:
Sopivasti haastava ja lapsen maailmaa puhuttava kirja motivoi, kehittää ja vahvistaa lukutaitoa. Se tekee lukemisesta mielekästä – ja oppimisesta vaikuttavaa.
Kirjastot ovat koulujen tärkeitä yhteistyökumppaneita lukutaidon kehittämisessä. Ne tarjoavat laajan valikoiman kirjoja kaikenikäisille ja eri tasoisille lukijoille. Kirjaston edustajat kuuluvat Lohjan lukutaitostrategiaryhmään.
Kirjasto tekee lukemisesta helpompaa, hauskempaa ja saavutettavampaa – kaikille.
Lukutaito ei kehity tyhjiössä – se tarvitsee tilaa, aikaa ja tarkoituksenmukaisen ympäristön. Oppimisympäristöllä on merkittävä rooli siinä, miten ja kuinka innostuneesti oppilas tarttuu tekstiin. Lukemaan oppiminen vahvistuu parhaiten ympäristössä, joka kannustaa, tarjoaa vaihtoehtoja ja tekee lukemisesta osan arkea.
Hyvä lukemisen oppimisympäristö huomioi sekä oppimisen edellytykset että lukemisen merkityksellisyyden:
Oppimisympäristö voi olla fyysinen, sosiaalinen ja digitaalisesti rikastettu. Esimerkiksi viihtyisä lukunurkkaus, luokan oma kirjahylly tai digikirjaston aktiivinen käyttö luovat tilaa lukemiselle.
Lukemisesta tulee tehokkainta, kun se ei rajoitu vain äidinkielen tunneille. Oppimisympäristö tukee lukutaitoa, kun:
Ympäristö, joka arvostaa lukemista, rakentaa vahvaa lukukulttuuria koko kouluyhteisössä.
Opettaja toimii oppimisympäristön suunnittelijana ja mahdollistajana. Hänen roolinsa on:
Lohjalla koko kouluyhteisö tukee lukemista esimerkiksi yhteisillä lukukampanjoilla, kirjavinkkauksilla ja näkyvällä lukemisen arvostuksella.
Lukutaitoa kehittävä ympäristö ei synny sattumalta – se rakennetaan tietoisilla valinnoilla. Kun lukeminen näkyy ja kuuluu koulussa, myös lukemisen merkitys vahvistuu. 📖🏫✨
Sanataide tukee lukutaitoa luovasti
Sanataide on luovaa ja moniaistista kielen käyttöä, joka tukee lukutaidon kehittymistä eri oppimisen vaiheissa. Se yhdistää lukemista, kirjoittamista, puhumista ja kuuntelemista elämyksellisellä tavalla. Sanataide voi olla esimerkiksi tarinankerrontaa, kirjoittamista, runoutta, draamaa tai leikillistä kielen tutkimista.
Sanataide tarjoaa oppilaille monipuolisia tapoja kehittää kielellisiä taitoja:
Sanataide on erityisen toimiva menetelmä heterogeenisessa luokassa:
Sanataiteen integrointi onnistuu joustavasti osaksi äidinkieltä ja kirjallisuutta, mutta myös ilmiöpohjaista opetusta, taideaineita ja oppiainerajat ylittäviä projekteja.
Sanataidesalkut Metsä, Karhu ja Fantasia ovat lainattavissa kirjastosta. Metsä ja Karhu-salkut sopivat 2. -4. -luokkalaisille ja Fantasia-salkku 5. – 9. -luokkalaisille. Tarkempi kuvaus salkuista löytyy Peda.netista.
Rosvo-, harrastus- ja lohikäärmekirjallisuuskokonaisuuksien materiaalit löytyvät Pedanetista.
Sanataide antaa kielelle äänen, liikkeen ja merkityksen – se tukee oppilasta kasvamaan aktiiviseksi ja luovaksi kielen käyttäjäksi. ✍️📖🎭
Lohjalla lukutaidon kehittymisen seuranta on tärkeää
Lukutaito on perusta kaikelle oppimiselle. Siksi Lohjalla seurataan tiiviisti, miten se kehittyy, jotta oppilaan tarvitsemat tukitoimet voidaan tarjota oikea-aikaisesti.
Seuranta auttaa huomaamaan
Miten seuranta voi tapahtua?
Seuranta on tärkeä työkalu lukutaidon tukemisessa, jotta jokainen oppilas voi saavuttaa parhaat mahdolliset oppimistulokset.
Ateljee-opetus
Hyvänkin lukutaidon omaava oppilas tarvitsee motivaatiota kehittyäkseen vielä paremmaksi lukijaksi, kun taas vasta lukemaan opettelevien oppilaiden on tärkeä saada lukea omaa tasoaan vastaavia tekstejä. Ateljee-toimintamallin ovat kehittäneet Lohjan Muijalan koulun opettajat TheDailyCafe-mallin pohjalta ja se oli mukana HundrED-hankkeessa. Malli tukee oppilaiden lukutaidon kehittymistä ja lukuinnon syntymistä. Se perustuu vahvalle ajatukselle osallisuudesta, henkilökohtaisista tavoitteista sekä mallintamisesta. Tavoitteena on saada jokainen oppilas taitavaksi, innostuneeksi ja kriittiseksi lukijaksi. Ateljee-opetus on käytössä osassa Lohjan peruskouluja.
Ateljee-opetuksen materiaali: Opas Ateljee-toimintamallin aloittamiseen luokassa
Lisätietoa Ateljeesta HundrED-hankkeessa.
Lohja lukee -hankkeen Pedanet-sivuille on koottu laajasti valmista materiaalia lukutaidon editämiseen.