Lukeva koulu

Lohjalla on käynnissä Lohja lukee -hanke, jonka tavoitteena on luku- ja kirjoitustaidon edistäminen ja innostaminen. Tälle sivulle on koottu materiaalia lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyen. Eri osiot pohjautuvat Lohjan lukutaitostrategiaan ja avaavat sen tavoitteita.

Tutustu myös Lohja lukee -hankkeen Pedanet-sivuihin.

Lukuaika ja lukemisen määrä tukevat lukutaitoa

Säännöllinen ja riittävä lukeminen on avain lukutaidon kehittymiseen. Mitä enemmän oppilas lukee, sitä paremmaksi hän kehittyy – niin sanavarastossa, ymmärtämisessä kuin tekstin tulkinnassa. Siksi lukuaika ei ole pelkkä lisä opetukseen – se on keskeinen osa oppimista.

Miksi lukemisen määrä on tärkeä?

Tutkimusten mukaan lukemisen määrä on yksi vahvimmista yksittäisistä tekijöistä, joka selittää oppilaiden välisiä eroja lukutaidossa:

  • Säännöllinen lukeminen kehittää ymmärtämistä, sujuvuutta ja kriittistä lukutaitoa.
  • Runsas lukeminen rikastuttaa sanavarastoa ja tukee muiden oppiaineiden opiskelua.
  • Lukeminen vaikuttaa myönteisesti myös kirjoitustaitoon ja keskittymiskykyyn.

Esimerkiksi PIRLS-tutkimus osoittaa, että ne oppilaat, jotka lukevat vapaa-ajallaan päivittäin, menestyvät paremmin lukemisen osa-alueilla.

Miten lukuaikaa vahvistetaan Lohjalla?

Lukeminen tarvitsee aikaa ja tilaa. Jokaisella oppilaalla tulisi Lohjalla olla mahdollisuus lukea joka päivä koulupäivän aikana ja kotona:

  • Päivittäinen lukutuokio sekä koulussa että kotona (esim. 10–20 min) on helppo toteuttaa ja tuo pitkäaikaisia hyötyjä.
  • Omavalintaiset kirjat tukevat motivaatiota ja eläytymistä.
  • Myös ääneen lukeminen ja yhteiset lukuhetket tukevat ymmärtämistä ja luovat myönteistä lukemiskulttuuria.

Lukuaika ei ole tauko vaan tavoitteellinen ja arvokas oppimisen hetki, joka vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa.

Opettajan rooli on merkittävä

Opettaja toimii lukijana, ohjaajana ja innostajana:

  • Aikuisen esimerkki ja suositukset vahvistavat oppilaiden lukuintoa.
  • Yhteiset keskustelut kirjoista syventävät lukukokemusta ja kehittävät ajattelua.
  • Opettaja voi ohjata valitsemaan taitotasoon sopivia, kiinnostavia kirjoja, jotka tukevat lukijana kehittymistä.

Kun oppilas saa riittävästi aikaa ja tilaisuuksia lukea, lukutaito vahvistuu – ei sattumalta, vaan säännöllisellä harjoituksella. 📚⏳

Oikeanlainen kirja innostaa ja kehittää – se tekee oppimisesta mielekästä!

Sopiva ja kiinnostava kirja tukee lukutaidon kehittymistä

Lukutaito kehittyy tehokkaimmin, kun oppilas saa lukea itselleen sopivaa ja aidosti kiinnostavaa kirjaa. Tämä yhdistelmä tukee sekä teknisen lukutaidon että ymmärtämisen ja sanaston kehittymistä.

Mikä tekee kirjasta ”sopivan”?

Sopiva kirja sijoittuu lukijan lähikehityksen vyöhykkeelle:

  • Teksti ei ole liian helppo eikä liian vaikea.
  • Lukija ymmärtää suurimman osan sisällöstä, mutta saa myös oppia uutta.
    Tällainen lukeminen tukee sekä motivaatiota että oppimista.

Kiinnostus on avain lukuintoon

Kirjan aiheella on merkittävä vaikutus oppilaan keskittymiseen ja sitoutumiseen lukemisprosessiin. Kiinnostava sisältö parantaa luetun ymmärtämistä ja lisää lukemisen määrää.
Tutkimuksissa on todettu, että oppilaat, joilla on mahdollisuus valita itseään kiinnostavia kirjoja, lukevat enemmän ja kehittyvät nopeammin lukijoina.

Aikuisen ohjaus ja tuki ovat keskeisiä

Opettajan tai koulukirjastonhoitajan rooli on tärkeä:

  • Autetaan valitsemaan taitotasoon ja kiinnostuksenkohteisiin sopiva kirja.
  • Käydään keskustelua luetusta – tämä syventää ymmärrystä ja vahvistaa kriittistä ajattelua.
  • Tarjotaan riittävästi aikaa ja tilaa lukemiselle sekä tuetaan lukemista osana oppimista.

Sopivasti haastava ja lapsen maailmaa puhuttava kirja motivoi, kehittää ja vahvistaa lukutaitoa. Se tekee lukemisesta mielekästä – ja oppimisesta vaikuttavaa.

Kirjasto tukee lukutaitoa ja koulua

Kirjastot ovat koulujen tärkeitä yhteistyökumppaneita lukutaidon kehittämisessä. Ne tarjoavat laajan valikoiman kirjoja kaikenikäisille ja eri tasoisille lukijoille. Kirjaston edustajat kuuluvat Lohjan lukutaitostrategiaryhmään.

Koulujen tukena

  • Kirjastot tekevät yhteistyötä koulujen kanssa. Koulujen kirjallisuusvastaavat ja kirjaston pedagogiset informaatikot tapaavat vähintään 2 x lukuvuodessa.
  • Kirjastot tarjoavat kirjapaketteja, kirjavinkkauksia ja kirjailijavierailuja.
  • Yhteistyö vahvistaa oppilaiden lukumotivaatiota ja tukee opetusta.
  • Luokat vierailevat kirjastossa Lohjan Kulttuuripolkuun mukaisesti
  • Lohja lukee -hankkeessa laaditut Sanataidesalkut ovat lainattavissa kirjastolta.

Kirjasto tekee lukemisesta helpompaa, hauskempaa ja saavutettavampaa – kaikille.

Oppimisympäristö tukee lukutaitoa

Lukutaito ei kehity tyhjiössä – se tarvitsee tilaa, aikaa ja tarkoituksenmukaisen ympäristön. Oppimisympäristöllä on merkittävä rooli siinä, miten ja kuinka innostuneesti oppilas tarttuu tekstiin. Lukemaan oppiminen vahvistuu parhaiten ympäristössä, joka kannustaa, tarjoaa vaihtoehtoja ja tekee lukemisesta osan arkea.

Millaista on lukutaitoa tukeva oppimisympäristö?

Hyvä lukemisen oppimisympäristö huomioi sekä oppimisen edellytykset että lukemisen merkityksellisyyden:

  • Rauhallinen ja turvallinen tila, jossa keskittyminen lukemiseen on mahdollista
  • Monipuolinen ja saavutettava kirjavalikoima, joka kattaa eri ikä- ja taitotasot sekä kiinnostuksen kohteet
  • Aikuisten lukevan mallin näkyvyys – kun opettaja lukee ja puhuu lukemisesta, se vaikuttaa oppilaan asenteisiin

Oppimisympäristö voi olla fyysinen, sosiaalinen ja digitaalisesti rikastettu. Esimerkiksi viihtyisä lukunurkkaus, luokan oma kirjahylly tai digikirjaston aktiivinen käyttö luovat tilaa lukemiselle.

Lukeminen osaksi koulun arkea

Lukemisesta tulee tehokkainta, kun se ei rajoitu vain äidinkielen tunneille. Oppimisympäristö tukee lukutaitoa, kun:

  • Kirjat ja tekstit ovat helposti saatavilla ja esillä myös muilla oppitunneilla
  • Oppilailla on mahdollisuus valita itse luettavaa kiinnostuksensa mukaan
  • Koulupäivässä on säännöllisiä hetkiä rauhalliseen lukemiseen

Ympäristö, joka arvostaa lukemista, rakentaa vahvaa lukukulttuuria koko kouluyhteisössä.

Opettajan ja koulun merkitys

Opettaja toimii oppimisympäristön suunnittelijana ja mahdollistajana. Hänen roolinsa on:

  • Tukea oppilaan lukemisen valintoja ja tavoitteita
  • Tarjota ajankohtaisia ja oppilaille sopivia tekstejä
  • Luo kulttuurin, jossa lukemisesta keskustellaan ja jaetaan kokemuksia

Lohjalla koko kouluyhteisö tukee lukemista esimerkiksi yhteisillä lukukampanjoilla, kirjavinkkauksilla ja näkyvällä lukemisen arvostuksella.

Lukutaitoa kehittävä ympäristö ei synny sattumalta – se rakennetaan tietoisilla valinnoilla. Kun lukeminen näkyy ja kuuluu koulussa, myös lukemisen merkitys vahvistuu. 📖🏫✨

Sanataide tukee lukutaitoa luovasti

Sanataide on luovaa ja moniaistista kielen käyttöä, joka tukee lukutaidon kehittymistä eri oppimisen vaiheissa. Se yhdistää lukemista, kirjoittamista, puhumista ja kuuntelemista elämyksellisellä tavalla. Sanataide voi olla esimerkiksi tarinankerrontaa, kirjoittamista, runoutta, draamaa tai leikillistä kielen tutkimista.

Miten sanataide tukee lukutaitoa?

Sanataide tarjoaa oppilaille monipuolisia tapoja kehittää kielellisiä taitoja:

  • Sanavarasto ja kielellinen ilmaisu rikastuvat, mikä tukee sekä luetun että kuullun ymmärtämistä.
  • Lukutaito ja kirjoitustaito vahvistuvat, kun oppilas kirjoittaa tai lukee omista kiinnostuksenkohteistaan käsin.
  • Motivaatio kasvaa, kun kielen käyttö on luovaa, vuorovaikutteista ja merkityksellistä.
  • Toiminta tukee tekstien tulkintaa, tuottamista ja kriittistä ajattelua – taitoja, joita tarvitaan vahvassa lukutaidossa (laaja-alainen osaaminen, L1).

Sanataide pedagogisena työkaluna

Sanataide on erityisen toimiva menetelmä heterogeenisessa luokassa:

  • Se tarjoaa mahdollisuuksia eriyttämiseen ja monilukutaitojen tukemiseen.
  • Oppilas voi ilmaista itseään kirjoittaen, puhuen, liikkeen tai kuvan kautta.
  • Toiminta tukee tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja lisää oppilaan osallisuutta.

Sanataiteen integrointi onnistuu joustavasti osaksi äidinkieltä ja kirjallisuutta, mutta myös ilmiöpohjaista opetusta, taideaineita ja oppiainerajat ylittäviä projekteja.


LOHJALLA

Sanataidesalkut Metsä, Karhu ja Fantasia ovat lainattavissa kirjastosta. Metsä ja Karhu-salkut sopivat 2. -4. -luokkalaisille ja Fantasia-salkku 5. – 9. -luokkalaisille. Tarkempi kuvaus salkuista löytyy Peda.netista.

Rosvo-, harrastus- ja lohikäärmekirjallisuuskokonaisuuksien materiaalit löytyvät Pedanetista.

Sanataide antaa kielelle äänen, liikkeen ja merkityksen – se tukee oppilasta kasvamaan aktiiviseksi ja luovaksi kielen käyttäjäksi. ✍️📖🎭

Lohjalla lukutaidon kehittymisen seuranta on tärkeää

Lukutaito on perusta kaikelle oppimiselle. Siksi Lohjalla seurataan tiiviisti, miten se kehittyy, jotta oppilaan tarvitsemat tukitoimet voidaan tarjota oikea-aikaisesti.

Seuranta auttaa huomaamaan

  • Varhaiset haasteet: Jos lukutaito ei kehity odotetusti, voidaan puuttua asiaan ajoissa ja tarjota tarvittavaa tukea.
  • Eri oppimistarpeet: Seuranta auttaa tunnistamaan, millaisia erityistarpeita oppilaalla saattaa olla, ja räätälöimään oppimisen tukea sen mukaan.
  • Edistymisen juhlistaminen: Lukutaidon kehittymistä seuraamalla voidaan myös nostaa esiin saavutuksia ja vahvistaa oppilaan motivaatiota.

Miten seuranta voi tapahtua?

  • Lukutestit ja arvioinnit: Lohjalla lukutaidon kehittymistä seurataan FUNA-testillä ja Digilukiseulalla.
  • Opettajan havainnot ja keskustelut: Säännöllinen keskustelu oppilaan kanssa auttaa ymmärtämään, miten lukutaito kehittyy ja mitä tukea tarvitaan.

Seuranta on tärkeä työkalu lukutaidon tukemisessa, jotta jokainen oppilas voi saavuttaa parhaat mahdolliset oppimistulokset.

Ateljee-opetus

Hyvänkin lukutaidon omaava oppilas tarvitsee motivaatiota kehittyäkseen vielä paremmaksi lukijaksi, kun taas vasta lukemaan opettelevien oppilaiden on tärkeä saada lukea omaa tasoaan vastaavia tekstejä. Ateljee-toimintamallin ovat kehittäneet Lohjan Muijalan koulun opettajat TheDailyCafe-mallin pohjalta ja se oli mukana HundrED-hankkeessa. Malli tukee oppilaiden lukutaidon kehittymistä ja lukuinnon syntymistä. Se perustuu vahvalle ajatukselle osallisuudesta, henkilökohtaisista tavoitteista sekä mallintamisesta. Tavoitteena on saada jokainen oppilas taitavaksi, innostuneeksi ja kriittiseksi lukijaksi. Ateljee-opetus on käytössä osassa Lohjan peruskouluja.

Ateljee-opetuksen materiaali: Opas Ateljee-toimintamallin aloittamiseen luokassa

Lisätietoa Ateljeesta HundrED-hankkeessa.


Lohja lukee -hankkeen Pedanet-sivuille on koottu laajasti valmista materiaalia lukutaidon editämiseen.

 

Aiheeseen liittyvää: