Varhais­kasvatus ja opetus

Suosituimmat:

Tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin


Oppimisen tuen uudistus 1.8.2025

Perusopetuslain muutosten myötä oppimisen tuen järjestäminen muuttuu 1.8.2025 alkaen perusopetuksessa. Jatkossakin kaikilla oppilailla on oikeus oppia ja saada tukea koulunkäyntiin. Oppimisen tuen muutoksilla pyritään selkeyttämään ja yhtenäistämään tukimuotoja.

Oppimisen tuen uudistuksesta voit lukea myös Opetushallituksen sivuilla olevasta artikkelista Selkeästi oppimisen tuesta perusopetuksessa .

Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2024 oppimisen tukea koskevat uudet lait. Sen jälkeen Opetushallitus on tehnyt muutosmääräyksen koskien Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Päivitetyt lait ja opetussuunnitelma tulevat voimaan 1.8.2025.

Uudistuksen tarkoituksena on vahvistaa varhaista tukea, muodostaa opetusryhmät niin, että opetussuunnitelman tavoitteet voidaan saavuttaa sekä selkeyttää tukitoimien päätöksentekoa.

Kolmiportaisen tuen mallista (yleinen tuki, tehostettu tuki, erityinen tuki) luovutaan.

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat ensisijainen oppimisen tuen muoto. Kaikilla oppilailla on siihen oikeus.

Jos arvioidaan, että ryhmäkohtainen tuki ei ole riittävää oppilaan oppimisen tukemiseen, oppilas voi saada lisäksi oppilaskohtaisia tukitoimia.

Opetuksen järjestämisessä huomioidaan oppilaiden yksilölliset tarpeet ja edellytykset. Opetusryhmät muodostetaan siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa. Oppijoita voidaan tukea ryhmässä myös koulunkäynninohjaajan tai avustajan avulla.

 Opetus on oppiaineiden kieltä avaavaa kielitietoista opetusta. Opetuksessa hyödynnetään pedagogisia ratkaisuja, joilla voidaan tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioida myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan hitaammin tai nopeammin. Oppimista tukevista opetusjärjestelyistä ei tehdä hallintopäätöstä.

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat ensisijainen oppimisen tuen muoto. Kaikilla oppilailla on siihen oikeus. 

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat:

  • yleinen tukiopetus
  • opetuskielen tukiopetus
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Ryhmäkohtaisen tuen määrä suunnitellaan ja kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmaan koulun tasolla. Sitä toteutetaan suunnitelmallisesti ja joustavasti koko lukuvuoden ajan. Ryhmäkohtaista tukea voi antaa opettaja. Ryhmäkohtaisesta tuesta ei tehdä hallintopäätöstä.

Oppilas voi saada oppilaskohtaisia tukitoimia, jos arvioidaan, että ryhmäkohtainen tuki ei ole riittävää oppilaan oppimisen tukemiseen.

Oppilaskohtaiset tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Tukitoimet ovat säännöllisiä ja pitkäkestoisia. Tuen tarve arvioidaan, suunnitellaan ja tukitoimista tehdään hallintopäätös

Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat:

  • erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
  • erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
  • erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
  • tulkitsemispalvelut
  • avustajapalvelut
  • apuvälineet.

Ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisten tukitoimien lisäksi oppilas voi saada lisää tukea:

  • Perusopetuksen oppimäärästä tai paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen​
  • Perusopetuksen järjestäminen oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella​

Tuen tarpeen arviointi aloitetaan, kun opettajat toteavat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan oppilaan oppimista ja opetukseen osallistumista.​ ​Oppilas ja hänen huoltajansa voivat myös tuoda esille havaintonsa ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä.​

​Opettajat arvioivat tuen tarvetta. Oppilaan huoltajalla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin. Tarvittaessa ja opettajien pyynnöstä arviointiin osallistuvat heidän lisäkseen opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaiset tai muut oppilaan tilanteeseen liittyvät asiantuntijat​. 

Tuen tarpeen arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Oppilasta ja huoltajaa kuullaan ennen päätöksentekoa. Tukitoimista tehdään hallintopäätös, josta näkyy oppilaalle päätetyt tukitoimet.​

Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti, vähintään kerran lukuvuodessa. Mikäli oppilaan tilanteessa ja tuen tarpeessa tapahtuu muutoksia, tehdään uusi hallintopäätös käytettävistä tukitoimista.

Ennen lukuvuotta 2025-2026 tehdyt erityisen tuen päätökset ovat voimassa 31.8.2026 asti. Kaikkien tehostettua ja erityistä tukea saaneiden oppilaiden tuen tarve tarkistetaan lukuvuoden 2025-2026 aikana. 

Huoltajien ei tarvitse tässä vaiheessa tehdä mitään oppimisen tuen muutoksen takia. Koulusta ollaan huoltajiin yhteydessä lukuvuoden aikana ja tarkistetaan tuen tarve yhteistyössä. Jos oppilaan tuen tarpeessa tulee muutoksia lukuvuoden aikana, tehdään oppilaille uuden lain mukaiset päätökset, vaikka tuen tarpeen tarkistus olisi aikataulussa tarkoitus tehdä myöhemmin. 

Tuen tarpeen tarkistus tehdään porrastetusti lukuvuoden aikana. Elo-syyskuussa tarkistetaan esiopetuksesta perusopetukseen siirtyvät, Lohjalle muuttaneet ja Lohjalla koulun aloittavat muulla paikkakunnalla asuvat sekä kaikkien niiden oppilaiden tuki, jotka ovat opiskelleet yksilöllistä oppimäärää vähintään yhdessä oppiaineessa.

Julisteessa on kuvattu oppimisen tuen järjestämistä Lohjalla