Till följd av ändringar i lagen om grundläggande utbildning förändras ordnandet av stöd för lärande från och med den 1 augusti 2025. Även i fortsättningen har alla elever rätt att lära sig och få stöd i sin skolgång. Syftet med förändringarna i stödet för lärande är att förtydliga och harmonisera stödformerna.
Riksdagen godkände i december 2024 de nya lagarna om stöd för lärande. Därefter har Utbildningsstyrelsen gett en ändringsföreskrift gällande grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. De uppdaterade lagarna och läroplanen träder i kraft 1.8.2025.
Syftet med reformen är att stärka det tidiga stödet, organisera undervisningsgrupper så att målen i läroplanen kan uppnås samt att förtydliga beslutsfattandet kring stödåtgärder.
Inom den grundläggande utbildningen avskaffas modellen för trestegsstöd (allmänt stöd, intensifierat stöd, särskilt stöd).
Gruppspecifika stödformer är den primära formen av stöd för lärande. Alla elever har rätt till detta.
Om det bedöms att det gruppspecifika stödet inte är tillräckligt för att stödja elevens lärande, kan eleven dessutom få elevspecifika stödåtgärder.
Undervisningen ordnas med beaktande av elevernas individuella behov och förutsättningar.
Undervisningsgrupperna bildas så att målen i läroplanen kan uppnås. Eleverna kan få stöd i gruppen också med hjälp av en skolgångshandledare eller assistent.
Undervisningen är språkmedveten och syftar till att göra det ämnesspecifika språket tillgängligt för eleverna. I undervisningen används pedagogiska lösningar som inte bara stöder elever med behov av stöd, utan också beaktar dem som lär sig i långsammare eller snabbare takt. Det fattas inget förvaltningsbeslut om undervisningsarrangemang som stöder lärandet.
Gruppspecifika stödformer är:
Mängden gruppspecifikt stöd planeras och dokumenteras på skolnivå i skolans läsårsplan. Stödet genomförs planerat och flexibelt under hela läsåret. Gruppspecifikt stöd kan ges av en lärare. Det fattas inget förvaltningsbeslut om gruppspecifikt stöd.
En elev kan få elevspecifika stödåtgärder om det bedöms att det gruppspecifika stödet inte är tillräckligt för att stödja elevens lärande.
De elevspecifika stödåtgärderna baseras på elevens individuella behov. Stödet är regelbundet och långvarigt. Behovet av stöd bedöms och planeras, och det fattas ett förvaltningsbeslut om stödåtgärderna.
Elevspecifika stödåtgärder är:
Utöver gruppspecifika stödformer och elevspecifika stödåtgärder kan eleven få ytterligare stöd i följande former:
Bedömningen av stödbehovet inleds när lärarna konstaterar att de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga för att stödja elevens lärande och deltagande i undervisningen. Även eleven och elevens vårdnadshavare kan framföra sina uppfattningar om huruvida det gruppspecifika stödet är tillräckligt.
Lärarna bedömer stödbehovet. Elevens vårdnadshavare har möjlighet att delta i bedömningen. Vid behov kan också elevvårdens personal eller andra sakkunniga delta.
Utifrån bedömningen utarbetas en plan för hur stödet ska genomföras. Eleven och vårdnadshavaren hörs innan beslut fattas. Det fattas ett förvaltningsbeslut om stödåtgärderna, där de beslutade stödformerna för eleven framgår.
Stödbehovet bedöms regelbundet, minst en gång per läsår. Om elevens situation eller stödbehov förändras, fattas ett nytt förvaltningsbeslut om de stödåtgärder som ska användas.
De beslut om särskilt stöd som fattats före läsåret 2025–2026 är i kraft till och med 31.8.2026. Under läsåret 2025–2026 granskas stödbehovet för alla elever som har fått intensifierat eller särskilt stöd.
Vårdnadshavarna behöver inte vidta några åtgärder med anledning av förändringarna i stödet för lärande i detta skede. Skolan kontaktar vårdnadshavarna under läsåret och stödbehovet bedöms i samarbete.
Om elevens behov av stöd förändras under läsåret, fattas beslut enligt den nya lagen, även om en översyn av stödbehovet egentligen var planerad till ett senare tillfälle.
Översynen av stödbehovet genomförs stegvis under läsåret. I augusti–september granskas stödet för elever som övergår från förskoleundervisning till grundläggande utbildning, elever som flyttat till Lojo, elever som börjar skolan i Lojo men bor i en annan kommun samt för alla elever som har studerat enligt en individualiserad lärokurs i minst ett läroämne. Närmare tidtabell meddelas i augusti 2025.