Lukeva varhaiskasvatus

Lohjalla on käynnissä Lohja lukee -hanke, jonka tavoitteena on luku- ja kirjoitustaidon edistäminen ja innostaminen. Tälle sivulle on koottu materiaalia lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyen. Eri osiot pohjautuvat Lohjan lukutaitostrategiaan ja avaavat sen tavoitteita.

Tutustu myös Lohja lukee -hankkeen Pedanet-sivuihin.

📚 Lukeminen kannattaa – joka päivä!

Säännöllinen ääneen lukeminen on tärkeää kaikenikäisille, erityisesti lapsille. Kun aikuinen lukee lapselle, lapsen kielitaito, sanavarasto ja lukutaito kehittyvät jo varhain. Ääneen lukeminen on tutkitusti tehokkain tapa vaikuttaa lapsen lukutottumuksiin.

Kuinka paljon kannattaa lukea?
Vain 10–15 minuuttia päivässä riittää!
📖 Lapsi kohtaa miljoonia sanoja
🧠 Uuden oppiminen helpottuu
🤝 Sosiaaliset taidot vahvistuvat
🎯 Keskittymiskyky paranee

📖 Lukeminen arjessa Lohjalla

Lohjan varhaiskasvatuksessa lukeminen on osa jokapäiväistä toimintaa. Päivittäiset lukuhetket rakentavat pohjaa lukuilolle ja oppimiselle. Lisäksi jokaisena lukuvuonna järjestetään vähintään kaksi yhteistä lukutapahtumaa tai -kampanjaa, jotka innostavat koko yhteisöä.

SYLI-malli tukee varhaiskasvattajien työtä lukutaidon kehittämisen parissa. Lisää SYLI-mallista materiaalit osiossa.

Kiinnostava ja sopiva kirja tukee varhaista lukutaitoa

Lukutaito alkaa kehittyä jo varhaislapsuudessa – kuuntelemalla, katselemalla ja keskustelemalla. Kun lapsi saa tutustua itselleen sopiviin ja kiinnostaviin kirjoihin, hänelle syntyy myönteinen suhde lukemiseen, joka kantaa pitkälle.

Mikä on lapselle sopiva kirja?

Varhaiskasvatuksessa sopiva kirja:

  • Vastaa lapsen ikä- ja kehitystasoa
  • Sisältää tuttuja sanoja ja rakenteita, mutta myös uusia sanoja ja ilmiöitä
  • Herättää uteliaisuutta ja tukee kielen kehitystä

Sopivasti haastava kirja vahvistaa kuullun ymmärtämistä, sanavarastoa ja tarinan seuraamisen taitoja.

Kiinnostus herättää kuuntelemaan

Lapsi keskittyy parhaiten, kun kirjan teema tai hahmot puhuttelevat hänen omaa kokemusmaailmaansa. Kiinnostava kirja aktivoi mielikuvitusta ja houkuttelee lasta osallistumaan keskusteluun. Toistuva lukeminen vahvistaa oppimista ja luo turvallisia rutiineja.

Aikuisen rooli on ratkaiseva

Varhaiskasvatuksen ammattilaisella on tärkeä tehtävä:

  • Valita kirjoja, jotka tukevat lapsen yksilöllistä kehitystä
  • Lukea ääneen eläytyen ja rauhallisesti
  • Keskustella luetusta ja antaa lapselle tilaa kysyä ja pohtia

Yhteinen lukeminen tukee kielellistä kehitystä, keskittymistä ja vuorovaikutustaitoja. Se on myös hetki pysähtyä yhdessä – läsnäoloa ja tunnetaitoja vahvistava kokemus.

Kirjasto on tärkeä yhteistyökumppani

Kirjastot ovat tärkeitä paikkoja lukutaidon kehittämiselle. Ne tarjoavat laajan valikoiman kirjoja kaikenikäisille ja eri tasoisille lukijoille. Kirjaston henkilökunta auttaa löytämään sopivia ja kiinnostavia kirjoja.

Varhaiskasvatuksen tukena

  • Kirjastot tekevät yhteistyötä varhaiskasvatuksen kanssa. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen kirjallisuusvastaavat ja pedagogiset informaatikot tapaavat 2-3 kertaa vuodessa.
  • Kirjastot tarjoavat kirjapaketteja, kirjavinkkauksia ja kirjailijavierailuja.
  • Yhteistyö vahvistaa lasten lukumotivaatiota .
  • Kirjastosta voi lainata iltasatulaukkuja eri ikäisille ja sanataidesalkku Metsän.

Kirjasto tekee lukemisesta helpompaa, hauskempaa ja saavutettavampaa – kaikille.

Oppimisympäristö tukee lukemaan oppimista

Lukutaito kehittyy parhaiten ympäristössä, joka innostaa, tukee ja tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia lukemiselle. Jo varhaislapsuudessa rakennetaan pohja myönteiselle lukemissuhteelle. Kun lapsi saa kokea, että lukeminen kuuluu arkeen, lukuinto alkaa kasvaa kuin itsestään.

Millainen ympäristö tukee lukemisen oppimista?

Tutkimusten mukaan lukemisen kehitystä tukee erityisesti ympäristö, jossa:

  • On rauhaa keskittyä, mutta myös tilaa jakaa lukukokemuksia toisten kanssa
  • On monipuolinen valikoima kirjoja ja tekstejä helposti saatavilla eri aiheista ja eri taitotasoille
  • Aikuiset ovat aktiivisia lukemisen malleja – kun aikuinen lukee ja innostuu, lapsikin kiinnostuu

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) korostavat oppimisympäristön merkitystä kielellisen kehityksen tukemisessa. Lapsi tarvitsee tilaa tutkivaan, leikkivään ja vuorovaikutteiseen lukemiseen.

Lukeminen osaksi arkea

Lukeminen ei vaadi erityistilannetta – arkiset hetket tarjoavat loistavan mahdollisuuden lukea yhdessä:

  • Kirjat ja kuvat esillä lasten tasolla houkuttelevat tarttumaan niihin
  • Lapsi saa valita itse, mitä haluaa kuunnella tai tutkia
  • Päivässä on rauhallisia hetkiä lukemiselle – esimerkiksi lepohetken, ulkoilun jälkeen tai pienryhmissä

Aikuinen mahdollistajana

Varhaiskasvatuksen henkilökunta Lohjalla rakentaa lukemiseen kannustavan ilmapiirin. Läsnäolo, keskustelu ja yhdessä jaetut lukuhetket tukevat lapsen kielellistä ja sosiaalista kehitystä. Myös pienten lasten kohdalla varhainen ja toistuva altistuminen kirjoille vaikuttaa suoraan myöhempään lukutaitoon ja koulumenestykseen.

Sanataide tukee lukutaitoa luovasti

Sanataide on leikkiä kielellä – kuuntelemista, kertomista, kirjoittamista ja esiintymistä. Se tarjoaa lapselle mahdollisuuden käyttää kieltä luovasti ja omista lähtökohdistaan käsin. Samalla se tukee lukutaidon kehittymistä elämyksellisellä tavalla.

Miten sanataide tukee lukutaitoa?

Sanataide kehittää varhaista lukutaitoa monipuolisesti:

  • Sanavarasto laajenee ja luetun ymmärtäminen vahvistuu, kun lapsi saa kuulla, keksiä ja käyttää uusia sanoja.
  • Lapsi innostuu lukemisesta ja kirjoittamisesta, kun aihe tulee omasta kokemusmaailmasta.
  • Sanataide on usein vuorovaikutteista: mukana on liikettä, ilmeitä, ääntä ja tunnetta. Näin lukeminen ei jää passiiviseksi, vaan muuttuu eläväksi kokemukseksi.

Sanataidetoiminta voi sisältää esimerkiksi satujen jatkamista, riimittelyleikkejä, yhteisten tarinoiden keksimistä, runojen lukemista ja pieniä esityksiä.

Sanataide kuuluu kaikille

Sanataide sopii kaikenikäisille ja kaikentasoisille oppijoille. Se tarjoaa jokaiselle lapselle mahdollisuuden onnistua ja tulla kuulluksi.

  • Lapsi voi kuunnella, puhua, kirjoittaa, liikkua tai esittää – kukin omalla tavallaan.
  • Toiminta tukee itsetuntoa, kielellisiä taitoja ja tunneilmaisua.
  • Sanataiteen keinoin lapsi voi käsitellä omia ajatuksiaan ja tunteitaan turvallisesti.

Sanataide osaksi varhaiskasvatuksen arkea Lohjalla

Lohjalla sanataide liitetään osaksi leikkiä, satuhetkiä, draamaa tai vaikka ulkoilua. Tärkeintä on, että ilmapiiri on kannustava, luova ja osallistava.

Sanataide tekee kielestä elävää – se tukee lapsen kasvua lukijaksi, kirjoittajaksi ja ajattelijaksi. 🎭📚🗣️

🌙 Iltasatulaukku – yhteinen lukuhetki kotona

Iltasatulaukku kannustaa perheitä yhteisiin lukuhetkiin ja tutustuttaa kirjaston tarjontaan. Laukun voi lainata kirjastosta päiväkoti- tai esikouluryhmän käyttöön. Sisältö on räätälöity eri ikäryhmille sopivaksi. Saatavilla on kuusi iltasatulaukkua: 1 laukku alle 3-vuotiaille,                2 laukkua 3–5-vuotiaille, 1 laukku esikoululaisille, 1 ruotsinkielinen laukku alle 3-vuotiaille (Bokväska) ja 1 ruotsinkielinen laukku 3–6-vuotiaille (Bokväska)


🌲 Metsä-aiheinen sanataidesalkku

Kirjastosta voi lainata myös sanataidesalkku Metsän, joka sisältää metsäaiheisia lastenkirjoja ja niihin liittyviä sanataidetehtäviä.


Lukeminen rakentaa vahvan perustan oppimiselle ja tulevaisuudelle. Aloita jo tänään! 💛

 

Aiheeseen liittyvää: