Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVA) on tapa arvioida etukäteen valmistelussa olevien päätösesitysten lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksia eri näkökulmista. Avoin päätöstenvaihtoehtojen vertaaminen tuo esiin niiden hyödyt, haitat sekä mahdolliset ristiriidat ja mahdollistaa kestävämpien ja vaikuttavampien päätösten tekemisen.
Ennakkoarviointiin kannustaa päätösten kestävyyden ja vaikuttavuuden sekä kuntalaisten osallisuus- ja vaikuttamismahdollisuuksien vahvistaminen, laaja-alainen hyvinvoinnin edistäminen, tietoon perustuva päätöksenteko, päätöksistä viestiminen ja niukkenevat resurssit.
Valmistelijoiden näkökulmasta: • Valmistelu on avoimempaa ja järjestelmällisempää • Yhteistyö vahvistuu ja vastuu jakaantuu • Toimialojen välinen keskustelu lisääntyy • Yhteys kuntastrategiaan kirkastuu
Päätöksentekijöiden näkökulmasta: • Päätösvaihtoehdot tuodaan avoimesti esiin • Vaihtoehtoja on helpompi verrata keskenään • Yhteistyö ja osallisuus valmistelussa lisääntyy • Päätökset ovat vahvemmin punnittuja ja perusteltuja • Vastuunjako on selkeämpää • Päätökset ovat kestävämpiä ja vaikuttavampia
Kuntalaisten näkökulmasta: • Päätösten vaikutukset kuntalaisiin ja heidän hyvinvointiinsa on pohdittu kokonaisvaltaisesti eri näkökulmista • Päätösten vaikuttavuus lisääntyy • Päätöksenteon avoimuus kasvaa • Osallisuus vahvistuu luoden luottamusta
Tehdään, kun: • päätöksellä on välittömiä ja/tai pitkän aikavälin vaikutuksia kuntalaisten hyvinvointiin ja terveyteen, eri ihmisryhmiin, kaupungin eri alueisiin tai väestöryhmien välisiin terveys eroihin • päätöksellä on välittömiä ja/tai pitkän aikavälin suoria vaikutuksia tai merkittäviä epäsuoria vaikutuksia yritystoimintaan (esim. palvelurakenteeseen, alueen vetovoimaisuuteen, yksittäisin yrityksiin ja/tai yritysilmapiiriin) tai • päätös on toiminnallisesti tai taloudellisesti merkittävä tai kyseessä merkittävä muutos palveluissa tai uusi palveluiden järjestämistapa (esim. jos lautakunta päättää palvelua koskevasta suunnitelmasta).
Ennakkoarviointia ei tarvita, kun kyseessä on esim. tiedoksi merkittävä asia, oikaisuvaatimus, hankinta-asian täytäntöönpano, viranhaltijan nimeäminen, yksilöä koskeva asia, toiminnan seuranta, tutkimusraportti ja vastaava, lainsäädännöllinen / normiohjauksen muutos.
Huomio! Jos taustalla on lakisääteinen prosessi vaikutusten arvioinnista (esim. kaavat), noudatetaan sitä.
Kun tarve arvioinnille on tunnistettu, päätetään arvioinnin laajuudesta ja menetelmistä.
Usein suppea arviointi riittää, kun päätöksen valmistelu vaatii nopeaa reagointia eivätkä vaikutukset ole merkittäviä.
Laajaa arviointia vaativat vaikutuksiltaan merkittävät tai ristiriitaiset asiat, joissa päätösvaihtoehtoja on useampi. Arvioinnin laajuus vaatii aina valmistelijalta tapauskohtaista harkintaa, esimerkiksi suppeaksi ja vaikutuksiltaan vähäiseksi oletettu asia voi tarvita laajempaa kuntalaisten osallistamista, jos tietoa ei aiemmasta tiedonkeruusta ole saatavilla riittävästi.
Vuoden 2024 aikana valmistui poikkihallinnollisessa työryhmässä laadittu vaikutusten arvioinnin Lohjan mallin käsikirja.
Lohjan mallissa valittuja arvointinäkökulmia on kuusi; strategiavaikutukset, kuntalaisvaikutukset, lapsivaikutukset, ympäristövaikutukset, organisaatio- ja henkilöstövaikutukset sekä taloudelliset vaikutukset (sis. yritysvaikutukset).
Päätöstenvaikutusten ennakkoarvioinnin Lohjan malli