Nummen kyläilta 12.3.2024

Hyvinvointia yhdessä -kyläilta järjestettiin Nummen yhtenäiskoululla 12.3.2024. Kyläillassa osallistettiin kyläläiset pohtimaan vaikuttamismahdollisuuksiaan ja keskustelemaan karjalohjalaisille tärkeistä arjen hyvinvointia lisäävistä asioista. Paikalle saapui noin 20 kyläläistä nauttimaan musiikkiesityksestä ja keskustelemaan vaikuttamismahdollisuuksista sekä Saukkolan päiväkodin hankesuunnitelmasta.

Mihin yhteisiin asioihin haluat vaikuttaa?

• Urheilukentän pinnoitteen kunnostusta. Kentälle toivotaan myös valaistusta ja katsomoa.
  • Urheilukentän liikuntavälineitä olisi hyvä saada helpommin käyttöön, koodilliset lukot helpottaisivat saatavuutta.
  • Pururadan ulkoilureitille valaistus.
  • Mateenniemen uimarantaan kuntoportaat, palvelisi myös turvallista kulkemista rinteessä rantaan.
  • Saukkolan kuntosali tärkeä kaiken ikäisten toimintakyvylle, salin uudistaminen (mm. ilmastointi) ajankohtaista ja alueellisen tasa-arvon mukaista. Aukioloaikojen tarpeellisuus puhututtaa. Yrittäjän ja kaupungin yhteistyö kylän asukkaiden parhaan palvelun takaamiseksi toiveissa.
  • Kupla alkaa olla tiensä päässä, urheiluhallin rakentaminen nähdään ajankohtaisena.
  • Skeittiparkkiin toivotaan ammattilaisen ohjaamaa skeittikerhoa.
  • Julkisen liikenteen parantaminen erityisesti koulujen loma-aikoina ja viikonloppuna.
  • Bussimatkojen kustannukset kohtuullisiksi, opiskelijoille merkittävä tekijä.
  • Liikenneyhteydet myös vapaa-ajan ja harrastamisen mahdollistajana. Esim. nuorisotilalla torstaisin nuorempien oppilaiden vuoro, ehtivät olla vain tunnin bussiaikataulujen vuoksi.
  • Nuorisotilan palauttaminen takaisin Saukkolaan toiveissa. Osa nuorista jää koululle harrastamaan koulupäivän jälkeen, ja mahdollisuus kulkea harrastamisen jälkeen nuorisotilalle varmistettava tässä vaihtoehdossa.
  • Alueellisten hyvinvointiohjelmien laadinta eri ikäryhmille, räätälöinti ja seuranta alueellisesti.
  • Vanhojen kuntakeskusten ennallistaminen uusin ideoin.
  • Lempiruoat loppuvat kesken, ja viimeiset jäävät ilman.

Mikä on paras kanava vaikuttaa? Mitä vaikuttamisen kanavia toivoisit lisää?

• Paikallislehdet.
  • Ilmaisjakelu.
  • ST1 ilmoitustaulu.
  • Kyläillat.
  • Asukasyhdistyksen toiminta.
  • Kirjeet.

Saukkolan päiväkoti halutaan Saukkolan keskustaan

• Tarve päiväkodille pian.
  • Kannattaako päätöstä avata, jos rakennetaan Saukkolan keskustaan.
  • Saukkolan lähiliikuntapaikka lähellä Mäntsälänmetsää.
  • Turvallinen ympäristö.
  • Liikenne turvallista.
  • Hyvät ulkoilumahdollisuudet.
  • Mahdollista yhdistää ja saada muut toiminnot keskustaan (kuntosali, kaukalo, kirjastopalvelut, lähiliikuntapaikka, nuorisotalo).
  • Yhteisöllisyys, asukkaiden lähellä.
  • Mäntsälänmetsään nopeampi toteuttaa.
  • Jättölantien varren tontti parempi kuin Mäntsälänmetsä.
  • Saukkolan keskustan kehittäminen liikennejärjestelyineen ml. kevyenliikenteen väylä.
  • Iso koulukeskus – lapsien ei tarvitse vielä olla isompien lasten seassa.
  • Liikennejärjestelyt heikot/vaaralliset lapsille.
  • Nummen alue suojattu, ei voi enää rakentaa.