Ajankohtaista

Digitaalisuus muuttaa meidän kaikkien elämää. Haluamme auttaa sinua löytämään sinulle hyödyllisiä sovelluksia.
Tässä on ensimmäinen vinkkimme. Mikäli tiedät jonkin vastaavan sovelluksen tai jonkin muun, josta kaikkien olisi hyvä tietää, niin kerro siitä meille: vammaispalvelut@lohja.fi

What Matters to Me

on suomalainen sovellus, joka on kehitetty helpottamaan vammaisten ihmisten elämää.
Voit kokeilla maksutta ja sitoumuksetta tätä uutta sovellusta.

What Matters to Me- sovellus on helppo ottaa käyttöön ja sitä voi käyttää monipuolisesti, esimerkiksi:

  • avustajan ohjeistamiseen
  • päivittäisissä asiointitilanteissa
  • koulussa/ työpaikalla
  • erilaisten palveluntuottajien ohjeistamiseen (mm. asumispalvelut, kuntoutus, päivätoiminta)
  • majoitusvarauksissa/ matkailun yhteydessä
  • yhdistää EU:n Vammaiskorttiin QR-koodilla
Oma profiili
  • Sovelluksessa teet oman profiilin, johon valitset sovelluksen tarjoamista tarvekuvauksista sopivat vaihtoehdot kuvaamaan omia tarpeitasi ja huomioon otettavia asioita. Voit täydentää tarvekuvaukset lisätiedoilla, jotka selventävät miten tulee toimia missäkin tilanteessa.
  • Katso esimerkkejä erilaisista tarvekuvauksista.
Tiedot palveluntuottajille
  • Sovelluksen avulla voit antaa helposti nämä tiedot erilaisille palveluntuottajille. Tekemällä profiilin sinun ei tarvitse aina selittää uudestaan ja uudestaan samoja asioita erilaisissa paikoissa ja tilanteissa. Voit muokata profiilisi tietoja milloin tahansa.
  • Mitä tarkemmin palveluntuottajat tietävät mitkä asiat tulee ottaa huomioon, sen paremmin he voivat tarjota juuri sinulle sopivia palveluita.
Mitä tietoja palveluntuottajat näkevät?
  • Palveluntuottajat näkevät vain niitä tietoja, joita haluat heille kertoa.

Miten toimia?

  1. Mene osoitteeseen http://whatmattersme.com/fi/
  2. Siirry sovellukseen valitsemalla ”Aloita käyttö nyt”
  3. Paina seuraavaksi painiketta ”Luo oma tarvesivusi”
  4. Valitse sovelluksen tarjoamasta listasta omaa tilannettasi kuvaavia vaihtoehtoja ja täydennä halutessasi niitä vielä lisätiedoilla
  5. Etene sovelluksen ohjeiden mukaisesti rekisteröitymiseen ja laita LOHJA19 etukoodille varattuun kenttään. Saat 6 kuukauden maksuttoman kokeilujakson automaattisesti.

Mikäli haluat apua sovelluksen käyttämisessä, lähetä sähköpostia osoitteeseen support(a)whatmattersme.com (saat apua suomenkielellä). Maksuttoman kokeilujakson loppupuolella saat sähköpostiisi kyselylinkin. Kyselyn avulla voit antaa palautetta ja kehitysehdotuksia. Kun maksuton kokeilujakso päättyy, voit itse päättää haluatko jatkaa sovelluksen käyttöä. Mitään pakkoa sovelluksen käyttämiseen ei ole. Sovelluksen omistaa suomalainen yritys Bestser Oy.

_____________________________________________________________________________

Omaishoidon tuen lakisääteisten vapaiden vaihtoehtoinen käyttökokeilu ajalla 1.11.2019 – 30.4.2020

Linkki Sosiaali- ja terveyslautakunnan 28.8.2019 kokouksen pöytäkirjaan

Hakemus omaishoidontuen lakisääteisten vapaiden käyttökokeilun palveluntuottajaksi

______________________________________________________________________________

Kuljetukset 2019: Vammaisten ja vanhusten kuljetukset uudistuvat

Lohjan ja muiden Länsi-Uudenmaan kuntien vammais- ja vanhuskuljetukset uudistuvat vaiheittain. Muutostyötä valmistellaan Kuljetukset 2019 -projektissa. Tavoitteena on luoda kunnille yhteiset kriteerit ja toimintatavat vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisiin kuljetuksiin.

Kuljetukset 2019 -projektissa Lohja sekä muut Länsi-Uudenmaan kunnat (Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Karkkila, Raasepori, Kauniainen, Hanko, Siuntio ja Inkoo) kehittävät kuljetuspalveluja yhdessä.

Jatkossa Espoon kaupunki järjestää palvelut koko Länsi-Uudellemaalle. Jokainen kunta päättää ja rajaa itse kuljetusalueensa, eli alueen, jolla kuntalainen voi palvelua käyttää.

Tavoitteena on kehittää nykyaikainen ja asiakaslähtöinen kuljetusten toimintamalli, jossa hyödynnetään uutta teknologiaa sekä palvelun järjestämistapoja. Palvelun kehittämiseen osallistuvat työntekijät, asiakkaat sekä vanhus -ja vammaisneuvostot.

Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen toiminta alkaa vaiheittain vuoden 2019 lopulla.

Asiakastietojen kerääminen

Kulkukeskuksen asiakastietojen kerääminen alkaa. Jokainen kunta vastaa omien asiakkaidensa tietojen keräämisestä. Lisäksi projekti tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden itse ilmoittaa omat tietonsa Webropol-kyselyn kautta.

Jos sinulle on myönnetty sosiaalihuolto- tai vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu, voit halutessasi ilmoittaa omat tietosi vastaamalla kyselyyn. Tietoja ei käytetä muuhun tarkoitukseen.

Ilmoita asiakastietosi