Ajankohtaista

Koronakysely henkilökohtaisen avun käyttäjille

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos (THL) toteuttaa 7.12.2020 – 11.1.2021 välisenä aikana sähköisen kyselyn täysi-ikäisille henkilöille, joille on myönnetty vammaispalvelulain perusteella henkilökohtaista apua.  Kyselyn tavoitteena on selvittää koronavirusepidemian aiheuttamia vaikutuksia muun muassa elämänlaatuun, terveyteen, taloudelliseen tilanteeseen ja palvelujen toimivuuteen. Kyselyn tuloksista laaditaan raportti vuoden 2021 aikana. Tutkimuksessa kerättyä aineistoa voidaan hyödyntää myöhemmin myös muussa tutkimus- ja kehittämistyössä.

Tämä kirje on lähetetty kaikkiin kuntiin kirjaamojen kautta ja sen toivotaan ohjautuvan vammaispalveluista vastaavalle taholle. Tarkoituksena on, että vammaispalveluista vastaava taho jakaa saatekirjettä ja kyselyn linkkiä eteenpäin sähköpostitse henkilökohtaista apua käyttäville henkilöille. Kuntien lisäksi järjestöt jakavat kyselyä. Toivottavaa on, että mahdollisimman moni henkilökohtaisen avun palvelujen piirissä olevasta henkilöstä vastaisi kyselyyn, mutta kuitenkin vain yhden kerran.

Tämän viestin liitteenä on tutkittaville sähköpostitse lähetettävä kyselyn saatekirje, josta löytyy linkki kyselylomakkeelle. Saatekirje ja kyselylomake ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kyselyyn vastaaminen kestää noin 20–30 minuuttia. Ohjeet vastaamiseen löytyvät kyselylomakkeelta.

Kyselyn linkki löytyy myös tutkimuksen verkkosivuilta.

Kyselyn toteuttaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Vammaisuus ja yhteiskunta -tiimi. Kyselyn toteutuksesta vastaa johtava asiantuntija Päivi Nurmi-Koikkalainen ja tutkijoina toimivat Anna Väre ja Marika Korhonen. 

Tutkimuksen yhteystiedot

Puh. 029 524 6051 (soittoaika ma-pe klo 9-15)

sähköposti: ha-covid-kysely@thl.fi

________________________________________________________

10.12.2020
Lohjalla aikataulumuutoksia joulun ja loppiaisen ajan kutsu- ja palveluliikenteeseen. Lue aikataulumuutokset tästä.
___________________________________________________________________________________

Lohjan kaupungin sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen siirtyminen Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen hoidettavaksi lykkääntyy

Lohjan kaupungin sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten  kuljetuspalvelujen siirtyminen Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen hoidettavaksi lykkääntyy suunnitellusta ajankohdasta 1.12.2020 myöhempään.  Kulkukeskusta hallinnoiva Espoon kaupunki on ilmoittanut syyksi hankintaprosessin pitkittymisen, koska annettujen ajoneuvotietojen ja muiden selvitysten tarkistaminen on vienyt odotettua enemmän aikaa eikä kuljetuksia koskevaa hankintapäätöstä ole siitä syystä vielä voitu tehdä.

Alustavan aikataulun mukaan palvelu käynnistyy vaiheittain joulu-tammikuussa. Kun asia varmistuu, asiasta tiedotetaan välittömästi. Siirtymään asti jokainen kuljetuspalveluasiakas pysyy nykyisen kuljetuspalvelun piirissä. Asiakkaat saavat kirjeitse ohjeet palvelun käytöstä , uudet yhteystiedot sekä tarkan päivämäärän, milloin heidän kuljetuksensa siirtyvät Kulkukeskukseen.
________________________________________________________________________________

Ajankohtaista koronaviruksesta. Lue tästä.

Ohjeita omaishoidon tuen asiakkaille koronaviruksesta. Lue tästä.

Infoa henkilökohtaisille avustajille. Lue tästä.

 

Hetaliiton ohjeet. Lue tästä.

________________________________________________________________________________

ASIAKASKYSELY OMAISHOITAJILLE 2020

________________________________________________________________________________

Digitaalisuus muuttaa meidän kaikkien elämää. Haluamme auttaa sinua löytämään sinulle hyödyllisiä sovelluksia.
Tässä on ensimmäinen vinkkimme. Mikäli tiedät jonkin vastaavan sovelluksen tai jonkin muun, josta kaikkien olisi hyvä tietää, niin kerro siitä meille: vammaispalvelut@lohja.fi

What Matters to Me

on suomalainen sovellus, joka on kehitetty helpottamaan vammaisten ihmisten elämää.
Voit kokeilla maksutta ja sitoumuksetta tätä uutta sovellusta.

What Matters to Me- sovellus on helppo ottaa käyttöön ja sitä voi käyttää monipuolisesti, esimerkiksi:

  • avustajan ohjeistamiseen
  • päivittäisissä asiointitilanteissa
  • koulussa/ työpaikalla
  • erilaisten palveluntuottajien ohjeistamiseen (mm. asumispalvelut, kuntoutus, päivätoiminta)
  • majoitusvarauksissa/ matkailun yhteydessä
  • yhdistää EU:n Vammaiskorttiin QR-koodilla
Oma profiili
  • Sovelluksessa teet oman profiilin, johon valitset sovelluksen tarjoamista tarvekuvauksista sopivat vaihtoehdot kuvaamaan omia tarpeitasi ja huomioon otettavia asioita. Voit täydentää tarvekuvaukset lisätiedoilla, jotka selventävät miten tulee toimia missäkin tilanteessa.
  • Katso esimerkkejä erilaisista tarvekuvauksista.
Tiedot palveluntuottajille
  • Sovelluksen avulla voit antaa helposti nämä tiedot erilaisille palveluntuottajille. Tekemällä profiilin sinun ei tarvitse aina selittää uudestaan ja uudestaan samoja asioita erilaisissa paikoissa ja tilanteissa. Voit muokata profiilisi tietoja milloin tahansa.
  • Mitä tarkemmin palveluntuottajat tietävät mitkä asiat tulee ottaa huomioon, sen paremmin he voivat tarjota juuri sinulle sopivia palveluita.
Mitä tietoja palveluntuottajat näkevät?
  • Palveluntuottajat näkevät vain niitä tietoja, joita haluat heille kertoa.

Miten toimia?

  1. Mene osoitteeseen http://whatmattersme.com/fi/
  2. Siirry sovellukseen valitsemalla ”Aloita käyttö nyt”
  3. Paina seuraavaksi painiketta ”Luo oma tarvesivusi”
  4. Valitse sovelluksen tarjoamasta listasta omaa tilannettasi kuvaavia vaihtoehtoja ja täydennä halutessasi niitä vielä lisätiedoilla
  5. Etene sovelluksen ohjeiden mukaisesti rekisteröitymiseen ja laita LOHJA19 etukoodille varattuun kenttään. Saat 6 kuukauden maksuttoman kokeilujakson automaattisesti.

Mikäli haluat apua sovelluksen käyttämisessä, lähetä sähköpostia osoitteeseen support(a)whatmattersme.com (saat apua suomenkielellä). Maksuttoman kokeilujakson loppupuolella saat sähköpostiisi kyselylinkin. Kyselyn avulla voit antaa palautetta ja kehitysehdotuksia. Kun maksuton kokeilujakso päättyy, voit itse päättää haluatko jatkaa sovelluksen käyttöä. Mitään pakkoa sovelluksen käyttämiseen ei ole. Sovelluksen omistaa suomalainen yritys Bestser Oy.

_____________________________________________________________________________

Omaishoidon tuen lakisääteisten vapaiden vaihtoehtoinen käyttökokeilu ajalla 1.11.2019 – 30.4.2020

Linkki Sosiaali- ja terveyslautakunnan 28.8.2019 kokouksen pöytäkirjaan

Hakemus omaishoidontuen lakisääteisten vapaiden käyttökokeilun palveluntuottajaksi