Tikulla silmään, joka vanhoja muistelee – Mitä mahtuu 10 vuoteen Lohjan kaupungin matkailussa matkailupäällikkö Minna Ermalan silmin

Minna Ermala

2.1.2009 aloitin innokkaana uutena matkailusihteerinä Lohjan kaupungin leivissä. Lähtökohta oli se, että silloinen elinkeinojohtaja Korhonen oli saanut täpärästi täyttöluvan tyhjäksi jääneelle matkailusihteerin pestille kaupungin tiukasta taloustilanteesta johtuen. Heti ensimmäisellä viikolla tutustuin paikallislehti Länsi-Uusimaan toimitukseen ja haastattelusta muistan julkaistun kommenttini jotenkin näin: ”Muutoksia Lohjan matkailussa pitäisi alkaa näkyä nopeastikin.” Asenne oli siis kohdallaan ja muutoshalukkuus korkea, takana kun oli silloin jo 15 vuotta matkailutoimialaa eri vinkkeleistä ja maista koettuna. Nyt kun työsarkaa on 10 vuotta Lohjan matkailussa takana, ajattelin hieman kertailla asioita, jotka ovat parhaiten jääneet näiltä vuosilta mieleen.

 

Missä on Lohjan matkailutoimiston oikea paikka?

Tästä keskusteltiin paljon ensimmäisten vuosien aikana. Tehtävänä oli löytää matkailutoimistolle parempi ja saavutettavampi sijainti kuin kaupungintalon asiakaspalvelun takahuone. Paikaksi valikoitui lokakuussa 2009 vastavalmistuva ABC-liikennemyymälä Lohjan Karnaisissa, moottoritien varrella. Olimme matkailukentän ja ulkopuolisten silmin todellinen edelläkävijä suomalaisessa matkailutoimistokentässä, siirtyessämme ennakkoluulottomasti vilkkaan liikenneväylän varrelle. Asema osoittautuikin varsin vilkkaaksi paikaksi; kävijöitä yli miljoona vuodessa ja pääpuitteet aina avoinna. Esitteitä jaoimme valtaisat määrät ja tapasimme satoja turistibussien vetäjiä ja tuhansia matkailijoita, jotka pysähtyivät asemalle ohi kulkiessaan. Sijainti palveli myös paremmin laajentuvaa uuden Lohjan aluetta, kun Sammatti, Karjalohja ja Nummi-Pusulakin tulivat kuntaan mukaan.

Monen mielestä sijainti oli kuitenkin keskellä metsää ja täysin saavuttamattomissa, koska emme olleet keskustassa. Uusi aamu koittikin sitten syyskuussa 2016, kun muutto keskustaan, osoitteeseen Laurinkatu 50, tuli mahdolliseksi. Nykytilanteessa toimipisteessämme on tyytyväisiä keskustan jalankulkijoita ja parkkipaikan hakijoita enemmän ja satunnaisia turisteja vähemmän; keskustelu sijainnista jatkuu. Tosin nykyään turismiasiointikin tehdään paljolti muita kanavia pitkin kuin ”omilla jaloilla” liiketilaan sisälle. Monissa kunnissa on jo asiointipisteistä luovuttu kokonaan. Meillä on kuitenkin tavoitteena hoitaa asiakkaamme mahdollisimman hyvin, muuntautuen ajan vaatimusten mukaan, kaikkia kanavia pitkin.

Tytyrin Elämyskaivoksen geologinen näyttely

Tytyrin kaivosmuseo vai Elämyskaivos?

Vaan siinäpä se on ollut yksi kivi käännettävänä. Tilanne 2009 oli se, että kaivosmuseo oli juuri suljettu kannattamattomana 20 toimintavuoden jälkeen. Saman kevään aikana se avattiin uudelleen yleisölle sillä edellytyksellä, että toiminta ei saa olla tappiollista.

Lohjan oppaat ja Amazing Race -ohjelmaformaatti Amerikasta asti olivat tuossa avaintekijöitä, että homma pyöri jälleen huhtikuussa, tällä kertaa matkailuvetoisesti.

Kaivoskohdetta on sitten sen uudelleen avauksen jälkeen kehitetty, selvitetty, tutkittu ja hutkittu enemmän kuin mitään muuta Lohjan kohdetta. Yhteistyötä pilvenpiirtäjähissien valmistajan Koneen ja kaivosyhtiö Nordkalkin kanssa on hiottu moneen otteeseen ja samalla kuunneltu herkällä korvalla pelastusviranomaisten velvoitteita. Tähän on lisätty vielä useat luovat toimijat, seurakunta, rakennustoiminta, ravintolatoiminta, asiakkaat kymmenistä maista ja paikallisten toiveet. Tällä hetkellä meillä on kansainväliset mitat täyttävä Elämyskaivos, joka on avoinna ympärivuotisesti ja jonka sisältöjä kehitetään edelleen aina kun siihen on mahdollisuus. Vuosien varrelta hienoimpia muistoja on Helsinki World Design Capital -aikaisen gourmet –ravintolahuuma (Muru Pops Down), jonka uutisointi ylitti silloin useamman valtameren ihmettelyineen. Toinen hieno tempaus oli 2014 joulun alla kymmenien lohjalaisten yritysyhteistyökumppanien kanssa yhdessä järjestetty, suurenmoinen joulun avointen ovien tapahtumaa. Näistä kahdesta tapahtumasta tulee edelleen erityisen hyvät fiilikset yhteisistä onnistumisista ja yhteisöllisyyden suomasta mahdottoman mahdollistumisesta. Kevät 2019 tuonee tullessaan yhtiöittämisen tarkastelun, josta ei varmasti tule puuttumaan tunteikkaita tunnelimutkia tälläkään kertaa.

 

Lippulaivoja ja yhteistyötä

Länsi-Uudenmaan matkailullinen yhteistyö, Uudenmaan yhteistyö, valtakunnallinen yhteistyö – kenen kanssa Lohjan matkailu toimii. Tämä on aina ollut herkullinen kysymys, kun suomalaisesta matkailukentästä keskustellaan. On eriskummallisen vaikeaa tehdä kuntarajat ylittävää matkailuyhteistyötä, ainakin pitkäkestoisesti. Yhteistyömuotoja syntyy ja kuolee samalla vauhdilla kuin projekteja ja projektien rahoituskausia ja aina lopulta joku kokee maksavansa liikaa toisen kehittämisen edestä. Yksi mittavimmista töistä tämän matkan varrella oli Länsi-Uudenmaan alueen saaminen saman matkailustrategian taakse. Mutta ehdottomasti se kannatti ja siitä poiki vähintäänkin yhteinen suunta. Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy oli hieno alueellinen lippulaiva ja benchmarking-kohde muille Suomen matkailualueille lähes 5 vuotta. Keväällä 2018 tuo lippulaiva laski lipun mastosta ja arviointi uuden alueyhteistyön mahdollisuuksista tuli eteen. Tällä hetkellä edetään kampanjapohjaisesti kv-markkinoille naapurikuntien ja Visitfinlandin kanssa ja katsotaan tämän uuden kombon suomat mahdollisuudet. Tukena on myös Novagon Welcome-hanke, joka pureutuu alueen pienyrityksiin ja niiden kv-edellytysten kehittämiseen. Edelleen sitä jaksaa vakuuttua siitä, että yhteistyössä on voimaa ja yksittäin ollaan liian pieniä.

Helsingistä länteen – matkailualueen yhteistyötiimi kv- markkinoinnissa: Minna Ermala Lohja, Tiina Backman Espoo, Benjamin Donner Kemiönsaari, Maija Pirvola Salo, Ville Vuorelma Raasepori, Jon Lindström Hanko

Lohjan matkailuyrittäjät

Lohjan alueen matkailuyritysten yhteistyötä arvioi moni varsin kovin sanoin, kun saavuin alueelle. Usein kuuli myös lausuman, että Lohjalla ei ole mitään, eikä koskaan kehity mikään. Noh, noita lausumia kuulee tietysti edelleen, mutta nyt jo tietää omasta kokemuksesta, että lausunnot lipsahtavat sellaisista suista, joiden kantaja pitää varsin tiukkoja lappuja omilla silmillään eikä avarakatseisuus kuulu henkilön hyveisiin. Matkailun aamukahvit, jossa yrittäjät tapaavat kuukausittain jo yhdeksättä vuotta, on muodostunut odotetuksi hetkeksi monelle alueen toimijalle, ei pelkästään allekirjoittaneelle; se on loistava tapa kahvikupposen ääressä pohtia yhdessä asioita ja oppia muilta. Tärkeintä on oppia tuntemaan naapuriyrityksen tyyppejä ja kasvattaa luottamusta. Matkailugaalassakin on juhlistettu kuuden vuoden ajan alan onnistumisia. Alueen yrityksissä on tehty suuria investointeja, lähdetty ennakkoluulottomasti hakemaan uusia markkinoita kaukaa Aasiasta ja taitaa olla työpaikkojenkin määrä alalla kasvanut. Kahvila- ja ravintolatoiminta on vallan eri kantimissa kuin 2009. Alueen matkailutuloa ja -työllisyyttä on mitattu useampaan kertaan näiden vuosien aikana ja seurattu tiiviisti raakojen lukujen perusteella mihin suuntaan mennään. Onpa sitä sitten mitannut mikä firma tai millä tutkimuskeinolla tahansa, on eteenpäin menty loistavalla miljoonakäyrällä. Lohjan suora matkailutulo on 44milj. viimeisimmän selvityksen mukaan. Tähän sopii hyvin loppukommentiksi tuttu klisee: ”matkailu hyödyttää aina myös alkuasukasta”.

Aurlahtipäivä 2018

Tapahtumien kaupunki

Lohjalta lohkeaa, oli historiaslogan jo minun aloittaessa, mutta olisiko se edelleen mieleenpainuvin. Sloganeita on vilissyt tässäkin kaupungissa monia ja imagomarkkinointia tehty monin keinoin liikunta, tapahtumat, järvi tai kulttuuri keulana. Talossa ollessani kaupungin brändiä ja graafista ilmettä on uudistettu kahdesti ja nettisivuja kolmeen kertaan. Viime vuodet on muuntaneet markkinoinnin työsarkaa entistä enemmän vetovoimaisten ja viihtyvyyttä lisäävien tapahtumien järjestämiseen ja sitä kautta harjaannuttanut työtiimin melkoiseksi tapahtumatoimistoksi. Omenakarnevaalit siirrettiin keskustasta Lohjan museolle ja tapahtuma toimii siellä nyt aivan erinomaisesti. Iltatorit saatiin loppujen lopuksi toimimaan torilla, mutta sitten tori kävi ahtaaksi. Siirryttiin Aurlahden rantaan, Lohjanjärveä korostaen ja sillä kestävyydellä, että helmikuussa jääkarusellit -28C ja heinäkuussa Aurlahtipäivä +30C. Pukeutumiskysymys. Tytyrissä ollaan välillä Halloween, välillä pimeissä tunnelmissa ja toisinaan siemaillaan shampanjaa oivallisen appeen ohella tai suunnistetaan puolipimeillä kaivoskäytävillä. Laurinpäivä on yksi perinteisimmistä jo 35 vuotta toteutetuista keskustan elävöittämishetkistä. Joulumarkkinoiden hehkukaan ei himmene edetessä 25 vuotisjuhlavuoteen. Mielenkiintoista ja aina uudistuvaa sisältöä kaupunkilaisille ja muualta tulijoille. Tässä on vuosien varrella kehitytty hyvin ja saatu isoja onnistumisia. Jatko näyttää kuitenkin siltä, että tapahtumajärjestämisestä pitää seuraavaksi muuntautua vielä tehokkaammaksi sponsorihankkijaksi ja myyjäksi, jotta tapahtumat ylipäänsä mahdollistuvat. Vierivä kivi ei sammaloidu ja monikykyisyys on aina ollut matkailualan toimijalle valtti. Kaikessa markkinointipyörityksessä VisitLohja -logo, on säilynyt jo yhdeksän vuotta ja näyttäisi säilyvän edelleen. Huikea valinta aikanaan.

Helena Kontio ja Minna Ermala 2018 Coast & Archipelago workshop tunnelmissa

Tulevaisuus

Kasvun hakeminen on aina haaste. Lohjan matkailun budjetissa on aina ollut kovin pieni osuus, tai ei ollenkaan, varattuna kansainvälisen matkailun kasvattamiseen. Alkuaikoina oli myös aika selvästi ohjeistettu, että sellainen ei ole myöskään suotavaa. Varsinkin henkilökunnan matkat Lohjan ulkopuolelle olivat erityisen paloherkkää tavaraa. Sijainti 45 minuutin päässä Suomen päälentoyhteyksistä ja tunti pääkaupunkiseudulta kuitenkin tarjoaa ylivertaisia mahdollisuuksia verrattuna muuhun noin 70% maantieteellisistä Suomen matkailualueista. Asenne on onneksi muuttunut tässä ajan kuluessa ja rohkeutta löytyy jo uusille markkina-avauksille muutoinkin kuin omasta toimistosta jaettavien esitteiden kieliversioiden muodossa. Nyt pyöritämme Lumolta kesken jäänyttä Central Baltic Interreg Japanin markkinoiden kehittämishanketta täysin kv- toimintapohjaisena ja yhteistyö on jo alkanut tuottaa hedelmää. Ja jopa risteilymatkustajia on bongattu Arboretum Magnoliassa. Innolla kehitämme sisältöä oikeisiin kanaviin saksankieliseen Eurooppaan. Näyttäisi myös siltä, että venäläisetkin ovat taasen palaamassa lomanviettoon Lohjalle. Käyrät vaan nousuun siis tälläkin sektorilla.

Pakko vielä mainita tämän päivän läsnäolo niissä kanavissa, missä asiakkaat surffaavat suvereenisti 24h. Muistan hyvin ajan, kun Facebook tuli jokaisen ulottuville ja pohdimme, mitä siellä pitäisi tehdä ja onko ajankäyttö siellä meidän työaikaan sopivaa. Aloitimme kovin varovasti. Lupasin toimistomme nuorikon ja tietoteknisen osaamisen edelläkävijälle, Helena Kontiolle, että hän saa käyttää joka viikko yhden tunnin Facebookiin, perjantaina iltapäivisin, kun on muuten hiljaisempaa. Muutamassa vuodessa hurjan muutoksen kokenut älykännyköiden ja tablettien valtaama ihmismieli on meillekin tuonut tullessaan isomman siivun työajasta kuin ”tunti viikossa per yksi henkilö”. Twiitit, naamakirjat, messengerit, instagrammailut ovat valtaosa arkipäivää, iltaa ja välillä yötä. Aika usein jo unohtaa, mitä kautta tiedon on saanut, kun istuu läppärillä ja kaksi älykännykkää käsien ulottuvilla. Läsnäolo ja tavoitettavuus on ”must” ja samalla ihmiset yrittävät piiloutua somettelusta ja hokea itselleen että ”Slow down”. Siinäpä sitä tasapainollaan viestinnän ja markkinoinnin ja oikean tiedon jakamisen kanssa kilvoitellen somessa niin kannustavien kuin nasevien tietoiskujen seassa. Näppärä työkalu silti tuo some ja kun sille antoi aikanaan pikkusormen niin sehän vei koko käden. Sinänsä hauska yksityiskohta tähän liittyen, että suurin somejulkkis Lohjalta on kuitenkin puu, Paavolan tammi, Lohjansaaresta. Puumme ylsi nimittäin juuri Visitfinlandin listalle, Suomen 10 instragammatuimman kohteen joukkoon. Yritämme siis kehittää sometaitojamme yhtä hyviksi kuin luontomme ylväällä edustajalla.

Kun tähän kaikkeen lisätään kaksi kuntaliitoskiertuetta, yksi organisaatiouudistus ja meneillään olevat säästötalkoot, niin läpikatsaus tähänastisesta työajastani Lohjalla alkaa olla koossa. Aika on hurahtanut toden teolla vauhdikkaasti. Kullanarvoiset ja osaavat kollegat ovat parasta arjessa ja tukena aina silloinkin, kun omat hartiat ovat valahtaneet alaspäin. Eipä olisi tämä daami uskonut kymmenen vuotta sitten, että tässä pestissä tulee oltua näin kauan. Mistä se sitten kertoo? Kunta-alan paikka ei ole ollenkaan ollut niin tylsä kuin monesti ajatellaan. Monipuolinen tehtäväkenttä on paras suola työpäivissä eikä rutiineihin ehdi juurtumaan. Kehittyä voi aina, jos haluaa, ja tehdä asioita uudella tavalla. Asenne ratkaisee ja toivottavasti kantaa vielä pitkälle.

– Minna Ermala
Lohjan kaupungin matkailupäällikkö

Share This