När ska man ta kontakt?
Man kan kontakta psykologen inom företagshälsovården till exempel då man funderar över någon av följande frågor:
– hur man själv eller arbetsgemenskapen ska orka med jobbet – hur man ska klara av den psykiska och sociala belastningen i arbetet – hur arbetsgemenskapen och interaktionen ska fungera – organisationsändringar – kartläggningar av arbetsklimat eller genomgång av deras resultat – återkomst till jobbet efter sjukledighet – akut krissituation som berör arbetsgemenskapen eller en enskild anställd – mm.
– stöder och bedömer enskilda anställdas arbetshälsa genom individuella samtal (1–3/5 gånger) – stöder chefen i att orka med arbetet samt i hans eller hennes arbete med att bygga upp förutsättningar för välbefinnande – stöder en god växelverkan genom att delta i gemensamma samtal med arbetsgivaren och arbetstagaren.
– hjälper till med att kartlägga enhetens funktion och de anställdas välbefinnande samt de (psykosociala) faktorer i arbetsmiljön som inverkar på dessa
– stöder vid identifieringen av problem som stör verksamheten och försvagar välbefinnandet – stöder enheten vid genomdrivandet av utvecklingsprocesser som främjar personalens välbefinnande – stöder enheten i att självständigt identifiera problem och söka lösningar – hjälper enheten vid genomförandet av förändringar – vägleder, ger råd och förmedlar kunskap om frågor som berör arbetshälsan – ordnar i allmänhet 1–3/5 träffar.
Per telefon på företagshälsovårdens nummer 019 369 2240. Tid till psykologen bokas i första hand per telefon eller vid besök hos en företagshälsovårdare eller läkare.