Mer effektivt ingripande i mobbning och intensifiering av samarbete väsentligast i enkät till vårdnadshavare i Lojo

Lapsi roikkuu kiipeilytelineestä

Under denna höst har det med två olika enkäter till vårdnadshavare i Lojo samlats in åsikter om barns och ungdomars skolhälsa. De viktigaste ämnena i enkäterna var mer effektivt ingripande i mobbning, samarbete mellan skolan och hemmet, främjande av gemenskap, tillräckliga resurser och undervisning i känslomässiga, trygghets-, och kompisfärdigheter samt interaktionsförmåga.

Vårdnadshavarna för skoleleverna inom den grundläggande utbildningen hade i november möjlighet att svara på en enkät till vårdnadshavare. I enkäten samlades in vårdnadshavarnas åsikter om skolhälsa, stöd till inlärning och skolgång och samarbete mellan hemmet och skolan. Det blev sammanlagt 736 svar. I november ordnades också ett föräldramöte där det samlades in information om vårdnadshavarnas åsikter om skolmobbning och våld i skolan.

De viktigaste ämnena i de båda enkäterna blev mer effektivt ingripande i mobbning, samarbete mellan hemmet och skolan, främjande av gemenskap, tillräckliga resurser och undervisning i känslomässiga, trygghets- och kompisfärdigheter samt interaktionsförmåga. I enkäten om skolhälsa dök också upp lugn atmosfär i inlärningsmiljön och viktigheten av att ge positiv respons.

Vårdnadshavarna önskade att processen av gripande i mobbning skulle vara snabbare och effektivare

Vårdnadshavarna önskade så fort som möjligt mer information från skolan till hemmen och att vårdnadshavarna med låg tröskel och i ett tidigt skede skulle tas med i processen där mobbningssituationer utreds. Vårdnadshavarna önskade mer sensitivt och mer effektivt ingripande också i annat osakligt beteende i skolan. Vårdnadshavarna upplevde som positivt regelbundna enkäter som samlar information om mobbning och skolhälsa.

Samarbete mellan hem och skola uppfattades huvudsakligen som fungerande

Vårdnadshavarna önskade tidig och regelbunden kontakt och ville regelbundet höra hur deras barn, barnens klass eller skola mådde. Wilma-kommunikationen, personliga möten med läraren och klassens egna föräldramöten uppfattades som de bästa samarbetsformerna.

Gemenskapens betydelse betonades

Enligt vårdnadshavarna kände barnen sig trygga och upplevde sig höra till klassgemenskapen. Vårdnadshavarna önskade att det i skolorna skulle finnas mer gemensamma evenemang som också de kunde delta i. Öppen dialog mellan skolan och hemmet och gemensamt ansvar för uppfostran upplevdes som viktigt. Också vårdnadshavarnas involverande och ökning av samarbete mellan vårdnadshavarna dök upp kraftigt.

Vuxna som är närvarande och lyssnar viktiga

Som viktigast i fråga om resurser nämndes vuxna som är närvarande, lyssnar och hinner möta barnen och ungdomarna mitt i vardagen och hjälper med att upprätthålla arbetsron. Vårdnadshavarna var nöjda med deras barns undervisning och skolungdomsarbetarnas involverande i skolans vardag. Det önskades konkreta ändringar i rastövervakning genom att öka antalet övervakare. Det önskades också att det som en del av skolans vardag skulle finnas mera aktörer inom elevvården.

Vårdnadshavarna upplevde som viktigt att också barnens känslomässiga färdigheter och självkännedom förstärkas

Det önskades att skolorna skulle öka utbildning i känslomässiga, trygghets- och kompisfärdigheter samt interaktionsförmåga och att dessa färdigheter skulle inkluderas i skolans vardag. Ständig gruppsammanhållning och stöd av kompisfärdigheter uppfattades som väsentliga faktorer som ökar barnens sociala välfärd. Enligt vårdnadshavarna ökar barnens och ungdomarnas skolhälsa när man medvetet bygger en varm atmosfär, ger positiv respons, uppmuntrar och inspirerar.

Vårdnadshavarnas svar och de resultat som samlats in av dem hjälper med att utveckla skolans verksamhetssätt och samarbetet mellan hemmet och skolan. Vi tackar vårdnadshavarna för deltagandet!

Lojo stad har förbundit sig att skapa en trygg och uppmuntrande inlärningsmiljö för alla elever. Här kan du läsa mer på finska om Lojo stads plan för att skydda elever från mobbning, trakasserier, diskriminering och våld (bara på finska).

I Lojo stad pågår utmaningen ”Förändringen börjar från dig, mobba inte!” för sjunde- till niondeklassare. Du kan här läsa mer på finska om utmaningen (bara på finska).

Relaterade nyheter:

Share This