Sähköinen toimeentulotukihakemus

Tervetuloa Lohjan sähköiseen toimeentulotuen hakupalveluun!

Toimeentulotukihakemukset tehdään pääsääntöisesti sähköisen palvelun kautta. Palvelun tarkoituksena on parantaa palveluiden saatavuutta sekä helpottaa toimeentulotuen hakemista.

Toimeentulotukea voi edelleenkin hakea myös kirjallisesti.

Noudattamalla alla olevaa ohjetta ja lomakkeen antamia ohjeita sähköinen hakeminen sujuu vaivatta. Tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnukset palveluun kirjautumista varten.

Suoraan tunnistautumaan ja täyttämään hakemusta pääset tästä. 

Alla tarkemmat ohjeet lomakkeen täyttämisestä.

Ohje sähköisen toimeentulotukihakemuksen täyttämiseksi

Palvelussa voit jättää toimeentulotukihakemuksesi sähköisesti. Tällä sivulla on kerrottu yleistietoa palvelusta ja palvelun käyttämisestä. Lue ohjeet huolellisesti ennen hakemuksen täyttämistä!

Palveluun kirjautuminen

Palvelussa täytät hakemukselle salassa pidettäviä tietojasi. Tämän vuoksi sinun tulee kirjautua hakemukselle luotettavalla tavalla tunnistautuneena. Voit kirjautua palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi. Verkkopankkitunnuksista käyvät Osuuspankin, Nordean, Sampo Pankin, Aktia/SP/POP:n, Tapiolan, Handelsbankenin ja S-Pankin tunnukset.

Tietoturva

Toimeentulotukihakemusta täyttäessäsi olet suojatussa yhteydessä. Poistu palvelusta aina Poistu-painikkeella, jotta yhteys katkeaa eikä tietoja saa enää esiin.

Jos täytät hakemusta yleisessä käytössä olevalta päätteeltä, tyhjennä selaimen välimuisti ja sulje käyttämäsi selainikkuna, kun olet lopettanut hakemuksen täytön. Hakemuksella ilmoitetut tiedot siirtyvät ja tallentuvat sosiaalitoimen asiakastietojärjestelmään. Asiakastietojen käsittelystä ja rekisteröinnistä ks. tarkemmin Toimeentulotuen rekisteriseloste.

Hakemuksella liikkuminen

Hakemuksella edetään oikean alareunan Edellinen ja Seuraava sivu –painikkeilla tai hakemuksen yläreunassa olevista välilehtien nimistä klikkaamalla.

Selaimen ”edellinen” ja seuraava” –toimintoja ei tule käyttää.

Sähköisen toimeentulotukihakemuksen täyttämiseen tarvitset:

• Tiedot tuloistasi tai perheesi tuloista
• Tiedot menoistasi tai perheesi menoista
• Asumistasi koskevat tiedot
• Elämäntilannettasi ja perheesi elämäntilannetta (opiskelua, työttömyyttä, työtä yms.) koskevat tiedot

Liitteiden liittäminen hakemukseen skannaamalla

Hakemuksen Liitteet-välilehdellä voit skannata liitteitä (esim. tulo-/menotositteita) hakemuksesi liitteeksi. Skannaa liitteet ensin omalle tietokoneellesi ja nimeä ne. Tämän jälkeen voit liittää tarvittavat liitteet sähköiseen hakemukseesi. Tarvittaessa voit poistaa tai lisätä uusia liitteitä. Liitteet lähtevät hakemuksen lähettämisen yhteydessä. HUOM! Hakemuksen lähettämisen jälkeen et voi enää liittää sähköiseen hakemukseen liitteitä.

Mikäli et skannaa hakemuksen tueksi tarvittavia liitteitä, sinun tulee hakemuksen lähettämisen jälkeen toimittaa tositteet tuloistasi ja menoistasi sekä muut elämäntilannetta kuvaavat tositteet (ks. luettelo toimeentulotukihakemuksen liitteistä) sosiaalitoimistoon 14 vrk:n kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Ilman tarvittavia liitteitä hakemuksen käsittely pitkittyy ja hakemus voidaan hylätä. Toimittamalla nopeasti kaikki tarvittavat tositteet nopeutat hakemuksesi käsittelyä ja päätöksentekoa.

Hakemuksen lähettäminen

Voit lähettää hakemuksen klikkaamalla Lähetä-painiketta. Saat onnistuneesta lähetyksestä kuittauksen ”Hakemuksesi on tallennettu järjestelmään”.

Lähetyksen jälkeen voit tulostaa lähetetyn hakemuksesi itsellesi. Tulostaminen tapahtuu hakemus-painikkeesta. Kun lopetat hakemuksen käytön, muista kirjautua ulos palvelusta Poistu-painikkeesta.

Sähköisen hakemuslomakkeen täyttöohjeet

Toimeentulotukea koskeviin ohjeisiin pääset sähköisen hakemuslomakkeen oikeassa yläkulmassa sijaitsevasta Ohjeet tälle sivulle -linkistä.

Palvelun tekniset vaatimukset

Palvelun käyttöä varten tarvitset:

• Internet-yhteyden
• Selainohjelman. Palvelu tukee yleisimpiä selainohjelmia:

o Microsoft Internet Explorer 6.0 tai 7.0 tai uudempi
o Mozilla Firefox 2.0 tai 3.0 tai uudempi
o Cookiet eli evästeet on sallittava
o Javascript pitää olla päällä

Ongelmatilanteessa

Hakemuksen täyttämiseen liittyvissä ongelmatilanteissa voit soittaa aikuissosiaalityön neuvontanumeroon 044 374 3999, ma-pe klo 12-15.

Lohjan kaupunki ei vastaa tietoliikenneyhteyksien saatavuudesta, suorituskyvystä tai toimivuudesta. Palvelun käytettävyydessä voi olla ennalta ilmoittamattomia katkoja.