Digitala tjänster underlättar informationssökning i Västra Nyland

Ilmakuva kesäisestä kaupungista, jossa näkyy Lohjan keskusta, asuinrakennuksia, venesatama ja järvimaisema taustalla.

Västra Nylands välfärdsområdes digitala tjänster underlättar vardagen för områdets invånare och stöder välbefinnandet.

Välfärdstjänster från en och samma sökmotor

Webbplatsen och sökmotorn för välfärdstjänster är en gemensam tjänst för Västra Nylands välfärdsområde, kommunerna och tredje sektorn. Syftet med välfärdstjänsterna är att främja invånarnas välbefinnande och hälsa. Med hjälp av sökmotorn kan invånarna lätt hitta tjänster, evenemang och aktiviteter som bidrar till välbefinnande och hälsa. Sökmotorn samlar smidigt på ett och samma ställe inte bara välfärdsområdets tjänster, utan även evenemang och tjänster från kommuner, organisationer och privata serviceproducenter.

Tjänsten är tillgänglig på svenska, finska och engelska via följande länkar:

En tjänst för både kunder och yrkespersoner

Webbplatsen Välfärdstjänster är utformad för att passa både invånare och yrkespersoner i social- och hälsovården. Förutom välfärdsområdets egna anställda kan även personal inom kommuner, organisationer och föreningar vägleda sina kunder till att utnyttja tjänsten.

Informationen hämtas från tjänsten Lähellä.fi samt servicedatalagret (PTV), där bland annat beskrivningar av kommuners och välfärdsområdens tjänster lagras. Därför är det viktigt att kommuner och organisationer lägger in sina tjänster och evenemang i dessa system.

Stöd för flerspråkiga invånare – nu även med AI

På välfärdsområdets webbplats finns nu ett avsnitt som riktar sig till invandrare på adressen luvn.fi/maahanmuuttajille.  På webbplatsen finns tydlig information om social- och hälsovårdstjänsterna samt videor som hjälper i vardagssituationer och vid sökning av tjänster.     Innehållet har planerats i samarbete med organisationer och välfärdsområdets serviceområden så att det på bästa möjliga sätt motsvarar målgruppens behov.

Dessutom har ett översättningsverktyg som utnyttjar artificiell intelligens tagits i bruk på webbplatsen luvn.fi. Med hjälp av verktyget kan innehållet på välfärdsområdets webbplats läsas och höras på 11 av områdets mest talade främmande språk. Språken är: engelska, estniska, ryska, arabiska, farsi, somaliska, albanska, ukrainska, kinesiska, kurdiska (kurmanji) och vietnamesiska.

Välfärdsområdet testar också AI-tolkning på rådgivningsbyråer och inom socialtjänster. Tolkning i realtid hjälper kunder och yrkespersoner att kommunicera smidigare och förbättrar tillgången till tolkningstjänster.

Share This