Nya tjänster i Lunna! 30.9.2025 Lunna expanderar ytterligare den 25 september till mentalvårds- och missbrukartjänster och funktionhinderservicen. Redan en femtedel av kontakterna till social- och hälsovårdstjänsterna sker digitalt. Västra Nylands välfärdsområde tog i bruk den digitala tjänsten Lunna i april 2025. Via Lunna kan klienter kontakta till exempel hälsostationen, rådgivningen och tandvården via chatten eller genom att skicka ett icke-brådskande meddelande. Från och med den 25 september kan man också uträtta ärenden inom mentalvårds- och missbrukartjänsterna och funktionhinderservicen i Lunna. Klienten kan skicka ett icke-brådskande meddelande som vårdpersonalen svarar på inom tre vardagar. Icke-brådskande meddelanden gör det möjligt att ta kontakt med låg tröskel. Lunnas chatt kan användas för att kontakta hälsostationer, rådgivningar, tandvård, Seniorinfo och den allmänna klientrådgivningen. I chatten får man svar inom några minuter och den lämpar sig också för uträttande av brådskande ärenden, såsom utredning av ett nytt symtom. Chatten är öppen vardagar kl. 8–16. Ladda ner Lunna från appbutiken eller använd tjänsten på adressen www.luvn.fi/lunna Läs mer om Lunna: luvn.fi/lunna