Lohja 7.3.24

Lohja 7.3.24 klo 14.15-17.45

Laurentius-koulu 

Kirkkokatu 6, Lohja

Ohjelma

14.15-14.30 Messujen avaus, sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus

14.30-15.00 Musiikkiesityksiä

15.00-15.45 Agneta Möller-Salmela

15.45-16.30 Aleksis Salusjärvi

16.30-17.15 Juli-Anna Aerila

17.15-17.45 Musiikkiesityksiä

Työpajat alkavat luentojen kanssa samanaikaisesti ja kestävät pääsääntöisesti 20 min.

Esittelypisteet ovat avoinna koko messutapahtuman ajan. 


Työpajojen aikataulu

Alta voi ladata työpajojen aikataulutiedot

Työpajat

Mediataitokoulu - opettajan paras kaveri / KAVI

Työpajassa tutustutaan uudistettuun Mediataitokouluun, josta saat maksuttomasti juuri sinulle sopivia, valmiita kokonaisuuksia varhaiskasvatukseen ja esi-ja perusopetukseen. Medialukutaidon osaamisen kuvauksista selviää, mitä oppilaiden kuuluisi osata eri luokka-asteilla, ja minkälaista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa tulisi toteuttaa. Mediataitokoulusta löydät kaiken, mitä tarvitset tukeaksesi lapsen medialukutaidon kehitystä varhaiskasvatuksesta aina perusopetuksen loppuun asti.

Monilukutaitoa vahvistamassa / Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran työpajassa tutustutaan monilukutaidon vahvistamiseen erityisesti medialukutaidon näkökulmasta. Medialukutaito on yhdistelmä tulkinnan, tuottamisen ja mediaympäristössä toimimisen taitoja. Taitoa esittää kysymyksiä, pohtia motiiveja ja tarkoitusperiä sekä suunnata kriittinen katse myös itseensä. Työpajassa testaamme yläkouluun soveltuvia materiaaleja näiden taitojen vahvistamiseksi.

Eteiskirjastosta lukemisen iloa varhaiskasvatukseen / Lukeva varhaiskasvatus, Opetushallitus

Työpajassa esitellään Eteiskirjasto-mallia ja kuvakirjojen pedagogista käyttöä varhaiskasvatuksessa.

Yle Uutisluokan Yle Triplet - uutisvideoista oppimateriaalia

Tervetuloa Yle Tripletin käyttökoulutukseen!

Ylen luotettavista uutisvideoista saat valmista oppimateriaalia opettajien päivittäiseen työkalupakkiin. Jokaisena koulupäivänä palvelussa julkaistaan kolme uutta videota.

Parhaan hyödyn saat, kun kirjaudut ilmaiseen palveluun ennen koulutusta osoitteessa yle.fi/triplet

Yle Uutisluokan tuottaja Mari Vesanummi opastaa palvelun saloihin. 

Aineenopettaja lukutaidon kehittymisen tukijana / Pirjo Laatikainen

Pajassani annan vinkkejä, kuinka aineenopettaja voi helposti lisätä opetukseensa lukutaitoa kehittäviä elementtejä. Samat vinkit toimivat myös luokilla 3-6. Toivon pajassani ajatusten vaihtoa, jonka seurauksena jokaisella opettajalla on uusia ideoita huomiseen työpäivään. Lukutaidon kehittäminen ei vaadi lisätyötä, vaan se on kivaa ja työtä helpottavaa.

Olen työskennellyt koko urani luku- ja kirjoitustaidon opettajana. Minulla on 30 vuoden kokemus alakoulun laaja-alaisena erityisopettajana. Nyt työskentelen kolmatta lukuvuotta yläkoulujen lukutaito-opettajana sekä esi-1-2 -luokkien lukutuutorina. Olen myös kirjoittanut materiaalia oikeinkirjoituksen arvioinnista ja tuesta (OPINPA ja LUENPA). 

S2-lapsen sanavaraston ja lukutaidon tukeminen lukutuokioilla /NMI

Miten luetaan S2-oppilaan kanssa? Kuinka tuetaan sanavaraston kehitystä kirjallisuuden avulla? Miten löytää S2-oppilaalle sopivaa luettavaa?

Lukuteatteri / Juli-Anna Aerila

Lukuteatteri on menetelmä, joka sopii alkuopetuksesta yläkouluun. Lukuteatteri on tekstin eläytyvää lukemista, mutta ideana ei ole opetella ulkoa repliikkejä. Lukuteatteri on hyvä keino lisätä lukusujuvuutta: harjoitellessaan lukijat lukevat tekstiä useaan otteeseen ja harjoittelevat erilaisia prosodisia keinoja. Toistuva harjoittelu kehittää tarkkuutta ja sanantunnistuksen automatisaatiota.

LukuTähti

LukuTähti on luokanopettajien kehittämä palvelu, joka innostaa lapset lukemaan pistekisojen, palkintojen ja humoristisen hahmon avulla. LukuTähden avulla opettajan on helppo tukea lapsen yksilöllistä lukupolkua. LukuTähdestä löytyy luetun ymmärtämiskysymykset jo yli 350 lasten suosikkikirjaan automaattisella korjauksella. Tule tutustumaan ja kokeilemaan, miten LukuTähti toimii.

Suullinen tarina ja salaisen äänestyksen käyttäminen metodina / Agneta Möller-Salmela

Den muntliga berättelsen och användandet av den hemliga röstningen som metod / Agneta Möller-Salmela

Tekoäly alakoulun äidinkielenopetuksessa / Samuli Laine

Tervetuloa tutustumaan tekoälyn luomiin mahdollisuuksiin alakoulun äidinkielen opetuksessa! Pajassa tutustutaan tekstigeneratiivisiin tekoälysovelluksiin, niiden käyttöön sekä käytännön esimerkkeihin miten niitä voidaan soveltaa äidinkielenopetuksessa. Pajasta saat konkreettisia esimerkkejä tekoälyn käytöstä oppitunneilla ja niiden suunnittelussa.  

Digiosaaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa / Tuulia Lyytikäinen 

Pajassa käsitellään Lohjan TVT-taitotasotavoitteiden päivittämistä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osalta vastaamaan uusia digitaalisen osaamisen kuvauksia (Uudet lukutaidot -hanke). Tätä päivitystyötä tehdään osana varhaiskasvatuksen hanketta Än, yy, tee nyt! Tekoälyä varhaiskasvatukseen.

Osmon ja Säihkyn aakkospolku -draaman keinoin kirjainten maailmaan, Jonna Marjamäki ja Anne Österberg

Tervetuloa tutustumaan esiopetuksessa vuosien saatossa syntyneeseen, luovaan työtapaan, joka vahvistaa lapsen luki-taitoja monipuolisesti hauskalla ja innostavalla tavalla.

Satupolku ja kirjavinkkejä eri luokka-asteille / pedagoginen informaatikko Melina Aremaa

PAJA 1: Lukki-kirjastojen Satupolku esittelyssä + uutuuskirjavinkkejä (alle kouluikäiset) PAJA 2: Kirjavinkkejä 1. – 3.-luokkalaisille

PAJA 3: Kirjavinkkejä 4. – 6. -luokkalaisille

PAJA 4: Boktips för barn i åk 1 - 3

PAJA 5: Boktips för barn i åk 4 - 6

Ateljee/SYLI-esittely / Laura Niinikivi ja Anne Österberg

Ateljee-toimintamallista varhaiskasvatukseen soveltuvan SYLI-mallin esittely

Monikielisyys ja kielellinen tuki varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa 

Työpajoissa esitellään valmistavaa opetusta, nivelvaiheen tukea ja kielitietoisia materiaaleja ja menetelmiä

Paja 1: Monikielisyys ja kielellinen tuki varhaiskasvatuksessa; Roihuset-materiaalin esittely (Ranja Karakus)

Paja 2 Valoa ja iloa – asiaa valmistavasta opetuksesta ja integraatiosta;

Työpajassa piipahdetaan alakoulun valmistavan opetuksen maailmaan ja tutustutaan integraation ihmeisiin.

Pajassa tehdään myös oma "Timanttinen muistilista" monikielisen oppijan kohtaamiseen (Riikka Loukkaanhuhta)

Paja 3 Kielellisesti tuettu opetus yläkoulussa; kietu-opetus monikielisen oppilaan tukena (Julia Lintilä ja Kaisa Kukkonen)

Paja 4 Kielitietoinen aineenopetus ViLLE-oppimisympäristössä; sähköiset materiaalit yhteiskuntaopin ja historian opiskeluun (Oph:n Kieppi-hanke; Sari Sahlgren, Mariette Holanne, Petra Enges ja Kaisa Kukkonen)

Paja 5 Luonnontieteitä kielitietoisesti yläkoulussa; kemiaa ja matematiikkaa toiminnallisesti (Terttu Vähänen ja Tiina Laakso)                                                                                                                                                     

Monitaitelija Pekka Kainulainen /

Pajat 1 ja 3 Perhetukikeskuksen taideprojekti

Pajat 2 ja 4 Amorphis-yhtyeen kalavalais-vaikutteisten lyriikoiden syntyprosessi

"Olen kuvataiteilija ja sanoittaja ja kerron kokemuksistani Ojamon perhetukikeskuksen taideprojektin parissa sekä esittelen Amorphis-yhtyeen kalevalais -vaikutteisten lyriikoiden syntyprosesseja. Työskentelyni lastensuojelun parissa ja toimiminen kansainvälisen heavy metal -yhtyeen sanoittajana perustuu ihmiskunnan yhteiseen kuvastoon ja kertomukseen. Lapsen kyky tajuta ja tuottaa satua on yhteydessä mytologioiden alkulähteeseen. Kuinka suullisesta perinteestä kehittyi kertomakirjallisuus ja millainen on mielikuvituksen ja tarinan silta?

Kuinka rakennat oppilaan lukijaidentiteettiä Lukulumon avulla? / Lukulumo, ILT Education

Tervetuloa Lukulumon lumoavaan maailmaan! Lukulumo on ainutlaatuinen palvelu, joka on suunniteltu tukemaan lasten lukutaidon kehittymistä ja samalla auttamaan heitä löytämään lukuintoa.

Työpajassa keskitymme vinkkeihin, joilla voimme rakentaa lapselle toimivaa lukurutiinia sekä vahvistaa nuoren lukijaidentiteettiä.

Voit ottaa Lukulumon maksuttomaan testiin jo etukäteen työpajaa varten täältä:

Varhaiskasvatusversio - https://www.ilteducation.com/fi/lukulumo-varhaiskasvatus/#kokeilu

Koulujen versio - https://www.ilteducation.com/fi/lukulumo-koulu/#kokeilu

Lämpimästi tervetuloa mukaan, ja rakennetaan yhdessä lukutaitoa ja lukuintoa!

Lukukuntorata / Porvoon monilukutaidon kehittäjäopettajat

Porvoon monilukutaidon kehittäjäopettajat Tiina Hakkarainen, Sanna Halla-aho ja Sanna Paljakka esittelevät työpajassa toiminnallista, virtuaalista opetuskokonaisuutta, joka kehittää monilukutaitoa ja kasvattaa lukukuntoa. Tervetuloa mukaan kuntoilemaan!

Lempeää loruttelua pötkötteleville vauvoille vanhemman kera, sanataideopettaja Minka Heino

Loruttelupajassa vauva ja vanhempi loruttelevat yhdessä kumpikin omalla tavallaan. Pajan tarkoitus on saada sanataiteellisin keinoin vauva ja vanhempi kohtaamaan toisensa lempeässä yhteisessä hetkessä. Pajan ohjaaja Minka Heino johdattelee vanhempaa loruttelun saloihin, ja auttaa häntä myös tekemään loruja, joista muovautuu mieluisia nimenomaan omalle vauvalle.


Mukana Lohjan Lukutaitomessuilla

Opetushallitus

KAVI

Mediakasvatusseura

YLE /Uutisluokka/Triplet

ÄOL 

ILT education / Lukulumo

Ateljee-menetelmä

Lohjan lukututorit

MLL - lukumummitoiminta

Lohjan kirjasto

Juli-Anna Aerila, Turun yliopisto

Kustannus Mäkelä

Satu Tammela

Hämeenlinnan monilukutaitokehittäjät

Pirjo Laatikainen / lukutaito-opettaja (on nyt Luenpa-materiaali)


Messuilla kouluttamassa

Lukutaito eloonjäämistaitona, kirjailija Aleksis Salusjärvi

Aleksis Salusjärvi on kirjallisuuden ammattilainen ja työskennellyt erityisesti hankaluuksiin joutuneiden nuorten parissa. Viime vuosina hän on tehnyt räppilyriikkaa erityisesti vankiloissa. Luennolla käydään läpi, miksi jokaiselle ihmiselle on elintärkeää osata kertoa oma tarinansa. Samalla upotaan siihen, miksi räppi on 2020-luvun tärkein kirjallisuudenlaji.  

Lohjalla luennoi myös erikoiskirjastovirkailija, lukemaan innostaja Agneta Möller-Salmela.

Hän on kehittänyt hankomallin kirjaston ja varhaiskasvatuksen ja koulujen väliseen yhteistyöhön lukemaan innostamiseen. Innostamistyössä jokainen ryhmä tai luokka vierailevat Elämyshuoneessa kerran kuukakaudessa. He saavat siten yhdeksän kirjallista ohjelmaa lukuvuoden aikana. Ohjelma on aina kaikille aisteille.

Perheessä lukeminen -opas

Hemmaläsningens möjligheter

Juli-Anna Aerila yliopistonlehtori, opettajankoulutuslaitos (Rauma)PhD (education); Docent (literature education and reading) luennoi myös Lohjan lukutaitomessuilla 7.3.24

Juli-Anna Aerila työskentelee lasten lukemisen edistämiseksi. Hänen mielenkiintonsa suuntautuu erityisesti lasten lukuilon herättelyyn, tunneperustaiseen ja taidelähtöiseen kirjallisuuskasvatukseen sekä perheiden lukemiseen innostamiseen. Hän on julkaissut yhdessä Merja Kauppisen kanssa teokset Sytytä lukukipinä - Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn ja Kirjasta kaveri - Sytykkeitä lukijaksi kasvamiseen. Hänen tutkimuksensa keskittyy erityisesti kasvatustieteen alueelle.


Tervetuloa Lukutaitomessuille!