Lohjan suun terveydenhuolto uudistuu syksyllä

Suun terveydenhuollon päivystysyksikkö Lohjan sairaalaan ja oikomishoito Mäntynummen hammashoitolaan.

Lohjan kaupungin suun terveydenhuollossa tuleva syksy tuo mukanaan uusia asioita. Olemme rohkeasti kehittäneet toimintaamme jotta palvelumme olisivat asiakaslähtöisempiä ja sujuvampia. Tavoitteenamme on tarjota kunkin tarvitsemia palveluja oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.

Suun terveydenhuollon päivystysyksikkö Lohjan sairaalaan
Lohjan sairaalassa aloittaa maanantaina 3.9.2018 uusi keskitetty hammaslääkäripäivystys. Aikaisempi järjestelmä, jossa päivystysvuoro kiersi kolmessa eri hammashoitolassa päättyy. Uudessa ja viihtyisässä päivystysyksikössä on kolme hoitohuonetta, joissa hoidetaan arkipäiväisin klo 8-15 välillä sellaisia potilaita, joilla on kiireellistä hammashoidon tarvetta.
Tällaisia vaivoja ovat:

  • Turvotus, johon liittyy kuumetta
  • Suun avaamis- ja sulkemisvaikeudet
  • Hengitys- ja nielemisvaikeudet
  • Suun / leukojen alueen vamma tai tapaturma
  • Kipu / särky, johon särkylääke ei auta
  • Verenvuoto, esim. poiston jälkeen, joka ei lakkaa 45–60 min. painesiteellä
  • Kaikkiin kiinteisiin ja irrotettaviin oikomiskojeisiin liittyvät ongelmat
  • Erityisen haittaava lohkeama hampaassa tai paikassa. Aika päivystykseen varataan edelleen puhelimella numerosta 019 369 2211. Päivystysyksikkömme sijaitsee muun päivystyksen yhteydessä ja sinne on kulku sairaalan A-oven kautta. Käytävältä löytyvät selkeät opasteet odotustilaamme, josta löytyy myös ilmoittautumisautomaatti.
    Klo 15-21 välillä, viikonloppuisin ja pyhäpäivisin kiireellistä hammashoitoa saa jatkossakin Helsingistä Attendo Hammaslääkäri Kampista, puhelin 044 494 3198.
    Suun terveydenhuollon yöpäivystyksessä Helsingissä hoidetaan vain sellaiset potilaat, joiden hoito ei voi odottaa aamuun lääketieteellisistä syistä. Potilaan tulee soittaa hoidon tarpeesta Töölön tapaturma-asemalle, puhelin 09 471 87708.

Hampaiden oikomishoito Mäntynummen hammashoitolaan
Maanantaista 3.9.2018 alkaen oikomishoitoa tarjotaan keskitetysti Mäntynummen hammashoitolassa. Tiimi, johon kuuluvat oikomishoidon erikoishammaslääkäri, kaksi hammaslääkäriä ja heidän hammashoitajansa sekä kolme suuhygienistiä siirtyvät työskentelemään Mäntynummeen. Oikomishoito on eri ammattiryhmien välistä tiimityöskentelyä erikoisvälinein ja –tarvikkein. On tärkeää, että kaikki tätä työtä tekevät työskentelevät samassa paikassa, jolloin koko oikomishoidon osaaminen voidaan hyödyntää jokaiselle oikomishoitopotilaalle. Mäntynummi on luonteva paikka oikomishoidon palveluille, sillä perhekeskuksen siirtyessä Mäntynummeen perheiden useat muutkin palvelut tarjotaan sieltä.

Oikomishoidon siirtyessä pois Keskusaukion hammashoitolasta pystymme parantamaan myös muita palveluitamme kun perushammashoitoa tarjoavia hammaslääkäreitä työskentelee siellä useampia. Esimerkiksi Keskusaukiolla tarjottu kerralla enemmän-toimintamalli saadaan entistä paremmin lohjalaisia palvelevaksi kun yhtä aikaa voi useampi hammaslääkäri ja suuhygienisti työskennellä tällä tavalla. Tässä toimintamallissa pyritään samalla hoitokerralla edistämään potilaan hoitoa mahdollisimman pitkälle tai saada se jopa kerralla valmiiksi.

Sähköinen asiointipalvelu Klinik myös suun terveydenhuoltoon
Tiistaina 28.8.2018 Lohjan suun terveydenhuoltoon tulee käyttöön sähköinen asiointipalvelu Klinik. Se on ollut jo käytössä kuluvan vuoden alusta muissa terveyskeskuspalveluissa. Se on tehnyt hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää. Siitä on tullut lohjalaisilta hyvää palautetta.

”Klinik-asiointipalvelulla saat yhteyden sähköisesti suun terveydenhuoltoon milloin vaan, vaikka keskellä yötä. Jos tarvitset aikaa esimerkiksi tarkastukseen, lohjenneen hampaan hoitoon tai ihmettelet poskesi sisäpinnalla olevaa haavaa voit olla sähköisesti yhteydessä ajanvaraukseen Klinik-asiointipalvelulla. Sen avulla voit kertoa minkälaista vaivaa sinulla on tai minkälaista palvelua katsot tarvitsevasi. Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivastasi, arvioivat hoidontarpeesi, ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi ja tarjoavat sopivaa aikaa hammaslääkärille tai suuhygienistille. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi. Palvelun kautta voit myös peruuttaa varatun ajan tai varata ajan määräaikaiskontrolliin”, kuvailee palvelua Helena Salusjärvi-Juopperi.

Klinik-asiointipalveluun pääset Lohjan uudistettujen verkkosivujen kautta osoitteesta www.lohja.fi. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä.

Tarjoamme sinulle edelleen myös seuraavat sähköiset palvelut

  • internetin välityksellä toimiva palvelu (portaali) jossa voit siirtää, perua tai tarkastaa varatun ajankohdan hammashoitoon.
  • tekstiviestipalvelumme muistuttaa sinulle varatusta ajasta
  • Puhelinpalvelumme ollessa ruuhkautunut, soittosi ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään
  • ilmoittautumisautomaatilla Keskusaukion, Virkkalan ja sairaalan päivystysyksikön odotustilan aulassa ilmoittaudut helposti.
  • sairaalan päivystysyksikön ja Keskusaukion odotustilan aulaan asennetut info-monitorit kertovat ajankohtaisista asioista samalla kun niiden välityksellä kutsutaan hoitohuoneeseen
  • Keskusaukion ja Virkkalan hoitoloissa olevien Roidu-asiakaspalveluautomaattien välityksellä toivomme sinun jättävän käyntisi jälkeen palautetta.

Kehitämme palvelujamme ja olemme ilahtuneita kaikesta saamastamme asiakaspalautteesta. Tulevan syksyn aikana suun terveydenhuolto on esillä useissa tapahtumissa, joista kerromme erikseen.

Lisätiedot:
ylihammaslääkäri Helena Salusjärvi-Juopperi p. 044 3692259, helena.salusjarvi-juopperi@lohja.fi