Patientombudsmannen ger råd och informerar om patientens rättigheter. Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) reglerar patientens ställning inom hälso- och sjukvården. Den poängterar patientens rätt till god vård och gott bemötande, intagning för vård samt information och självbestämmande. Vården ska ordnas och patienten bemötas så att hans eller hennes människovärde inte kränks och så att hans eller hennes övertygelse och integritet respekteras.
Patientombudsmannen ska
Patientombudsmannen är en opartisk person, som har en rådgivande uppgift. Patientombudsmannen har inte beslutanderätt och tar inte ställning till vårdbesluten för patienten eller om det har skett fel i vården. Patientombudsmannen kan agera mellanhand mellan en patient och en anställd i problematiska situationer.
Patientombudsmannen är anställd av socialbranschens kompetenscenter Socialkompetens. Servicen är avgiftsfri för klienten.
Inom Lojo-området arbetar Jenni Henttonen och Clarissa Peura som patientombudsman.
Telefon: 404 833 5528 måndag kl. 12 – 15, tisdag – torsdag kl. 9 – 12 (inte fredagar och inte dag före helg)
E-post: potilasasiamies@sosiaalitaito.fi Märk att e-post inte är en datasäker kanal, och därför kan vi inte rekommendera att du använder den till att skicka känslig information. Patientombudsmannen har också tillgång till nättjänsten Suomi.fi för datasäker kommunikation.
Postadress: Patientombudsman Sosiaalitaito Oy – Socialkompetens Ab Sibeliusgatan 6 A 2 04400 Träskända
Möten ordnas vid behov i lokaler som patientens hemkommun ställt till förfogande.
https://www.luvn.fi/sv/kund-hos-oss/ge-respons