Asiakkaan asemaa sosiaalihuollossa säätelee laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Asiakaslaki sisältää sosiaalihuollon asiakkaan osallistumiseen, kohteluun ja oikeusturvaan sisältävät oikeudelliset periaatteet. Lain tarkoituksena on edistää sosiaalipalveluissa asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja kohteluun.
Laki koskee asiakkaan asemaa ja oikeuksia sekä viranomaisen että yksityisen järjestämässä sosiaalihuollossa.
Sosiaaliasiamiehen tehtävä on: 1. neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa 2. avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä 3. tiedottaa asiakkaan oikeuksista 4. toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi 5. seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle
Sosiaaliasiamies on puolueeton henkilö, joka toimii asiakkaiden edun turvaajana. Sosiaaliasiamiehen tehtävä on neuvoa-antava. Sosiaaliasiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Sosiaaliasiamies voi toimia myös sovittelevassa roolissa asiakkaan ja työntekijän välisissä ongelmallisissa tilanteissa. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista _muistutus
Sosiaaliasiamiehen tehtäväalueeseen eivät kuulu Kansaneläkelaitoksen (KELA), työvoimatoimiston, terveydenhuollon, velkaneuvonnan tai edunvalvonnan (holhous) palvelut.
Asiakasvastaanotto vain ajanvarauksella asiakkaan kotikunnan järjestämissä tiloissa.
Yhteystiedot
Sosiaaliasiamies Clarissa Peura ja sosiaaliasiamies Jenni Henttonen
Puh: 0400 277 087
Puhelinajat ma klo 12-15 ja ti-to klo 9-12 (ei perjantaisin eikä pyhien aattoina)
Sosiaaliasiamies, Sosiaalitaito Sibeliuksenkatu 6 A 2 04400 Järvenpää
sosiaaliasiamies@sosiaalitaito.fi
Jos lähetät sähköpostia, otathan huomioon, ettei tietojen salassa pysyminen ole täysin varmaa, koska viestisi kulkee avoimessa tietoverkossa. Sähköpostiviestin lähettäjä on vastuussa viestinsä sisältämistä tiedoista. Sosiaaliasiamieheltä voi kysyä yleisiä neuvoja ja ohjeita sähköpostitse. Henkilökohtaisissa asioissa on tietoturvan kannalta parempi ottaa yhteyttä puhelimitse, kirjeitse tai Asiointitilin välityksellä.
Asiointitili: https://www.suomi.fi/viestit