Ti 14.00 -6 °C, Melko pilvistä, ja poutaa, se 7 m/s.
Ke 14.00 -6 °C, Pilvistä, ja poutaa, se 6 m/s.
To 14.00 -1 °C, Pilvistä, runsasta lumisadetta, se 3 m/s.
Tisdag 16.01.2018
Du är här:  INVÅNARE / Socialservice / Utkomststöd / Anvisningar för elektronisk ansökan om utkomstöd

INVÅNARE

Välkommen till Lojo elektroniska tjänst för ansökan om utkomststöd!

Ansökan om utkomststöd görs huvudsakligen via elektronisk ansökan. Syftet med tjänsten är att förbättra tillgången till tjänster samt försnabba och underlätta ansökan om utkomststöd.

Det går fortfarande också att göra ansökan skriftligt.

Genom att följa anvisningarna nedan och instruktionerna i blanketten går det behändigt att göra ansökan. Du behöver personliga bankkoder för att logga in i tjänsten.

Nedan finns närmare blankettanvisningar. Direkt till inloggningen för att fylla i ansökan kommer du via länken här.( Vi uppdaterar som bäst den elektroniska ansökningen, om Ni har svårigheter med att göra en  ansökan, ber vi Er lämna en skriftlig ansökan)  

-------------------------------------------------------------------------

Anvisning för den elektroniska ansökan om utkomststöd

Via tjänsten kan du skicka in din ansökan om utkomststöd elektroniskt. På den här sidan finns allmän information om tjänsten och om hur man använder den. Läs instruktionerna omsorgsfullt innan du fyller i ansökan!

Logga in

I tjänsten fyller du i sekretessbelagda uppgifter som behövs för ansökan. Därför ska du logga in så att du identifierar dig på ett tillförlitligt sätt. Du kan logga in med dina personliga nätbankskoder. Tjänsten godkänner Andelsbankens, Nordeas, Sampo Banks, Aktia/SB/Pop:s, Tapiolas, Handelsbankens och S-Bankens koder.
Om det är en familj som ansöker om utkomststöd (äkta par eller sambor), ska ni logga in med mannens bankkoder, eftersom beslutet fattas i mannens namn.

Datasekretess

Du fyller i ansökan om utkomststöd i en skyddad förbindelse. Logga alltid ut med Poistu-knappen (Stäng), för att förbindelsen ska brytas. Då går det inte längre att få fram uppgifterna.

Om du fyller i ansökan på en terminal som är i allmänt bruk, töm webbläsarens cacheminne och stäng den ruta i webbläsaren du använt efter att du har fyllt i ansökan. Uppgifterna i ansökan överförs och registreras i socialväsendets klientdatasystem. Det finns närmare uppgifter om hanteringen och registreringen av klientuppgifter i registerbeskrivningen över utkomststöd (på finska).

Röra sig i ansökningsblanketten

Man rör sig i blanketten med knapparna Edellinen (Föregående) och Seuraava sivu (Följande sida) i nedre högra kanten eller genom att klicka på mellanbladen i övre kanten.

Använd inte funktionerna ”edellinen/tillbaka/back” och ”seuraava/nästa/next” i webbläsaren.

För att fylla i den elektroniska ansökan om utkomststöd behöver du:

• uppgifter om dina eller familjens inkomster
• uppgifter om dina eller familjens utgifter
• uppgifter om ditt boende
• uppgifter om din och familjens livssituation (studier, arbetslöshet, arbete osv.)

Foga bilagor till ansökan genom skanning

På mellanbladet Liitteet (Bilagor) i ansökan kan du skanna in bilagor (t.ex. inkomst-/utgiftsverifikat) till din ansökan. Skanna först in bilagorna på din egen dator och namnge dem. Efter det kan du foga dem till din elektroniska ansökan. Vid behov kan du radera eller lägga till nya bilagor. De följer med då du skickar ansökan. OBS! Efter att du skickat den elektroniska ansökan kan du inte längre foga bilagor till den.

Om du inte skannar in de bilagor som behövs som stöd för ansökan, bör du leverera verifikaten över dina inkomster och utgifter och andra verifikat som beskriver din livssituation (se förteckningen över bilagor till ansökan om utkomststöd) till socialbyrån inom 14 dygn efter att du skickat ansökan. Utan nödvändiga bilagor fördröjs behandlingen av ansökan och ansökan kan förkastas. Genom att snabbt lämna in alla nödvändiga verifikat försnabbar du behandlingen av ansökan och beslutsfattandet.

Skicka ansökan

Du kan skicka ansökan genom att klicka på Lähetä (Sänd). Om avsändandet lyckas får du en kvittering ”Hakemuksesi on tallennettu järjestelmään” (Din ansökan har registrerats i systemet).

Efter att du skickat ansökan kan du skriva ut den för eget bruk. Det gör du via hakemus-knappen (ansökan). När du vill avsluta, kom ihåg att logga ut med Poistu-knappen (Stäng).

Instruktioner

Du kommer till instruktionerna om utkomststöd via länken Ohjeet tälle sivulle (Instruktioner för den här sidan) i övre högra hörnet.

Tekniska egenskaper som tjänsten kräver

För att använda tjänsten behöver du:

• Internetuppkoppling
• Webbläsare. Tjänsten stöder de vanligaste webbläsarna:

o Microsoft Internet Explorer 6.0 eller 7.0 eller nyare
o Mozilla Firefox 2.0 eller 3.0 eller nyare
o Cookies måste tillåtas
o Javascript ska vara på

I problemsituationer

I problemsituationer då du ska fylla i ansökan kan du ringa till förmånshandläggningen mån, ons och fre under telefontid kl. 13.00 - 14.00, tfn växeln 019 3690.

Lojo stad ansvarar inte för tillgången till datakommunikation, prestanda eller funktion. Det kan förekomma oanmälda avbrott i tillgången till tjänsten.

Länk till tjänsten


• här  

Anvisningen ovan i pdf-format

• Anvisningen i pdf-format

• Personregisterbeskrivning (på finska)

• Datasystembeskrivning (på finska)

Du är här:  INVÅNARE / Socialservice / Utkomststöd / Anvisningar för elektronisk ansökan om utkomstöd
Upp