La 14.00 -5 °C, Melko pilvistä, ja poutaa, ne 2 m/s.
Su 14.00 -7 °C, Pilvistä, mahdollisesti vähäistä lumisadetta, nw 2 m/s.
Ma 14.00 -8 °C, Pilvistä, mahdollisesti vähäistä lumisadetta, ne 2 m/s.
Lördag 20.01.2018
Du är här:  INVÅNARE / Juridisk service / Patientombudsmannen

INVÅNARE

Patientombudsmannen

Patientombudsmannen ger råd och informerar om patientens rättigheter. Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) reglerar patientens ställning inom hälso- och sjukvården. Den poängterar patientens rätt till god vård och gott bemötande, intagning för vård samt information och självbestämmande. Vården ska ordnas och patienten bemötas så att hans eller hennes människovärde inte kränks och så att hans eller hennes övertygelse och integritet respekteras.

Patientombudsmannen ska

Patientombudsmannen är en opartisk person, som har en rådgivande uppgift. Patientombudsmannen har inte beslutanderätt och tar inte ställning till vårdbesluten för patienten eller om det har skett fel i vården. Patientombudsmannen kan agera mellanhand mellan en patient och en anställd i problematiska situationer.

Patientombudsmannen är anställd av socialbranschens kompetenscenter Socialkompetens. Servicen är avgiftsfri för klienten. Inom Lojoområdet arbetar Riikka Kainulainen som patientombudsman.

Kontaktinformation

Telefon: 0207 401 785 (040 833 5528)
Måndag kl. 12–15, tisdag–torsdag kl. 9-12 (inte fredagar och inte dag före helg)

E-post

potilasasiamies(a)sosiaalitaito.fi. Märk att e-post inte är en datasäker kanal, och därför kan vi inte rekommendera att du använder den till att skicka känslig information.

Postadress

Patientombudsmannen
Socialkompetens
Seutulantie 3–5 A
04410 Träskända

Möten ordnas vid behov i lokaler som patientens hemkommun ställt till förfogande.

Hälsovårdsservicens låda för gensvar

Här kan du vid behov skicka ris och ros till Hälsovårdsservicens hälsostationer, tandkliniker, rådgivningsbyråer och skolhälsovård. Vi tar gärna emot gensvar för att kunna utveckla verksamheten. Om ett meddelande kräver utredning, hänvisar vi det till rätt utredare och svarar inom 1–3 veckor.

palaute.terveyspalvelut(a)lohja.fi

Du är här:  INVÅNARE / Juridisk service / Patientombudsmannen
Upp