To 14.00 -8 °C, Melkein selkeää ja poutaa, sw 1 m/s.
Pe 14.00 -7 °C, Pilvistä, ajoittaista lumisadetta, ne 4 m/s.
La 14.00 -9 °C, Selkeää ja poutaa, n 3 m/s.
Torsdag 22.02.2018
Du är här:  Minna Ermala / Positiivisuuden väkevä voima

Positiivisuuden väkevä voima

8. syyskuuta 2011

Matkustin loppukesällä Kokkolaan kokoukseen. Kaupunki huokui asuntomessujen tunnelmaa ja messujen mainokset pistivät silmään joka paikasta. En ollut aiemmin käynyt tässä kaupungissa ja odotukset olivat varsin neutraalit: aika pohjoisessa sijaitseva pikkukaupunki. Kävelin juna-asemalta keskustaan laukkua perässäni raahaten ja etsin katseellani varaamani hotellin kylttiä. Viereeni pysähtyi polkupyörällä ohi ajanut keski-ikäinen mies ja kysyi ystävällisesti hymyillen ”voisinko kenties auttaa?”. Hotelli löytyi varsin läheltä paikallisen neuvojen siivittämänä ja mitä minulle tapahtui? Asenteeni kaupunkia kohtaan muuttui hetkessä positiiviseksi, sillä asuihan täällä ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä. Tapaus oli pieni ystävällinen ele tuolta paikalliselta herralta, mutta tärkeä teko Kokkolan markkinoinnin eteen.

Suomalaisen luonteenlaatuun liika nauraminen, ilakointi ja ystävällisyys eivät suoranaisesti kuulu ja äänekkäät naurut aiheuttavat usein jopa pahennusta ympäristössään. Täällä on totuttu tekemään töitä vakavalla naamalla ja asiallisesti, muuten ei turve nouse suosta, eikä lapsille riitä apetta. Niinhän se kuitenkin on, että jos kiukku tarttuu helposti ihmisestä toiseen, on myös positiivisuudella vaara levitä, jos sitä joku oikein olan takaa viljelee ympäristöönsä. Positiiviset ihmiset kuulemma saavat enemmän töissä aikaiseksi ja elävätkin pitempään. Voisiko tässä piillä salainen ase kaupungin markkinointiin?

Ajatellaanpa, että tutkitaan kannesta kanteen valitun matkakohteen esitettä. Esiteteksteissä vakuutellaan moneen kertaan, että ihmiset ovat ystävällisiä ja palvelu loistavaa ja esitteen kuvat loistavat iloisia lomalaisia ja upeita nähtävyyksiä. Perille päästyä lentokentällä taksikuski murahtaa tervehdyksen, heittää laukun peräkonttiin. Seuraavan kerran kuski reagoi hotellilla, kertoo hinnan matkalle, ottaa rahat ja nakkaa laukun jalkakäytävälle kaasuttaen pikaisesti pois. Hotellivirkailija keskustelee puhelimessa tärkeää omaa asiaansa ja vaivautuneena antaa avaimen päästäkseen jatkamaan kesken jäänyttä puhelua. Tiedustelet hyvää ruokapaikkaa lähistöllä ja vastaus on ”on tossa pizzeria ja sit toi toinen ravintola, kyl sä näät ne ku meet kadulle”. Ravintolassa tarjoilijaa saa odottaa ja ruokakaan ei vastaa odotuksia. Tässä kohtaa voidaan jo miettiä useaan kertaan, tuliko luettua oikean kohteen esitettä vai missä meni pieleen. Todellakin, jos todellisuus ei vastaa markkinointia, on turha edes tuhlata panoksia ylenpalttiseen kehumiseen. Ja toisaalta, kuka nyt esitettä tekee, jos siitä haukutaan kohde jo valmiiksi.

Siinäpä se sitten vitsi piilee, miten sitouttaa koko palveluketjun toimivat osaset saman mantran taakse, jota markkinoinnissa luvataan. Koko palveluketjuhan on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki. Paikkakunnan brändi ei muodostu keinotekoisesti tekemällä, vaan brändi on lupaus ja mielikuva asiakkaalle kohteen persoonallisuudesta, joka tulee täyttää palvelutilanteissa. Yksilötasolla ajatellen paikalliset ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä omaan arkeensa ja oloonsa, ovat parasta mainosta paikkakunnalle. Kaupungin puolesta tai vastaan voi puhua juuri se määrä ihmisiä jotka siellä asuvat, tekevät töitä ja viettävät aikaansa. Erittäin tärkeässä asemassa olevia työkaluja, jotka parhaimmillaan tekevät positiivista markkinointityötä aivan ilmaiseksi.

Mitäs jos tästä lähtien aloitan oman aamuni niin, että sanon jotain positiivista lapsille alituisen aamukireyden tuomien ärjähdysten sijaan. Työkavereille voisi kertoa iloisen tai hyvän sattuman eikä sitä valitusta aamun säästä tai kolottavasta selästä. Saisiko tätä laajennettua niin, että kertoisin mukavia asioita päivän kulusta vielä illallakin ja oikeastaan oma koti on oikein mukava ja hyvä asua. Ja mitä kerronkaan puolitutulle tulevassa seminaarissa kotipaikkakunnastani tai muusta kohteesta? Sivulauseeseen voisi lisätä sen pienen positiivisen sanoman, joka voi kantaa yllättävän pitkälle, eikä maksa minulle kuin sen sanomisen vaivan!


8. syyskuuta 2011 Minna Ermala

Kontaktinformation

Minna Ermala

Minna Ermala työskentelee Lohjan Kaupungin matkailusihteerinä. Työkokemusta on kertynyt koti- ja ulkomailta matkailuun liittyvistä tehtävistä yli 15 vuotta. Harrastusaika kuluu tällä hetkellä lähinnä perheen, opiskelun ja puutarhan parissa. Matkoilla parasta on hyvä ruoka ja uudet elämykset.

Minna Ermala
Du är här:  Minna Ermala / Positiivisuuden väkevä voima
Upp