La 14.00 -5 °C, Melko pilvistä, ja poutaa, ne 2 m/s.
Su 14.00 -7 °C, Pilvistä, mahdollisesti vähäistä lumisadetta, nw 2 m/s.
Ma 14.00 -8 °C, Pilvistä, mahdollisesti vähäistä lumisadetta, ne 2 m/s.
Lördag 20.01.2018
Du är här:  INVÅNARE / Hälsovårdsservice / Uttfallet av vårdgarantin

INVÅNARE

Utfallet av vårdgarantin

Vårdgarantin gäller icke-brådskande vård. Hälsovårdscentralen i Lojo uppfyller vårdgarantin. Brådskande undersökning och vård av patienter sköts på det sätt som sjukdomen kräver.

Öppenvård inom primärhälsovården

Patienterna har fått kontakt med hälsostationerna väl. Kontakterna sker i första hand per telefon. Hälsovårdscentralen har ett återuppringningssystem, som är i bruk vid alla hälsostationer förutom Sammatti och Karislojo. Patienter i Sammatti och Karislojo kan vid behov lämna ett meddelande och be oss ringa, vilket vi besvarar på samma sätt som i återuppringningssystemet – genom att ringa samma dag.

I regel bedömer vi behovet av vård då patienten tar kontakt. Om detta inte är möjligt, gör vi bedömningen under ett besök på mottagningen samma dag eller senast inom tre dygn.

Vård som har bedömts vara medicinskt nödvändig inleds i allmänhet i samband med det första besöket på mottagningen, vanligen inom 1–4 veckor. Vården kan i alla situationer inledas snabbare än inom tre månader. Patienter som behöver brådskande vård får den genast.

1.8.2017 var väntetiden till läkarmottagning för icke-brådskande fall i genomsnitt 5-20 dygn på olika hälsostationer.

Tand- och munhälsovården

Det har gått bra att få kontakt med den centrala tidsbeställningen till mun- och tandvården. Enheten har ett återuppringningssystem och elektronisk tidsbokning till fortsatt vård.

Tandskötarna bedömer behovet av vård när patienten tar kontakt. Patienter i behov av icke-brådskande vård får från och med augusti 2017 direkt en tid för kontroll inom cirka 3 månader. Patienter som behöver brådskande vård får en tid samma dag eller senast följande vardag.

1.8.2017 stod 63 patienter i kö till icke-brådskande vård hos tandläkare och kötiden var cirka 3 månader.

Den specialiserade sjukvården

I fråga om den specialiserade sjukvården ansvarar Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS) för att vårdgarantin uppfylls och uppgifterna offentliggörs.

Lohja/Lojo 2.8.2017

Jari Linden
hälsoservicechef

Kontaktinformation

HÄLSOVÅRDSSERVICE

Växeln *019 36921

Rådgivningen vid Lojo centrums hälsostation
019 369 2309

Öppet
må - to 8 - 16
fr 8 - 14

Du är här:  INVÅNARE / Hälsovårdsservice / Uttfallet av vårdgarantin
Upp